nieuws

NN: ‘Ontslagvergoedingen zijn nieuwe kans voor intermediair’

Archief

Concept moet

 

adviseur eerder bij

 

traject betrekken

 

Nationale-Nederlanden stort zich dit jaar vol op de groeiende markt voor gouden handdrukken met een nieuw concept waarin het intermediair een prominente rol moet gaan spelen, onder meer door werkgevers en werknemers meer te begeleiden bij reorganisaties.

 

(steamer bovenaan)

 

Michel Verwoest: ‘Wij laten als branche de dienstverlening rondom gouden handdrukken nog te veel liggen.’

 

Directeur Leven Particulieren Michel Verwoest schat dat jaarlijks zo’n _ 2 mld van de in totaal _ 4 mld aan ontslagvergoedingen die wordt uitgekeerd, aan verzekeringsoplossingen wordt besteed. "Wij zijn in die markt de grootste, al is het moeilijk om de omvang ervan exact te bepalen. De productie uit gouden handdrukken wordt verdeeld onder direct ingaande en uitgestelde lijfrentes en in spaarproducten. Ons marktaandeel is vergelijkbaar met het aandeel in direct ingaande lijfrentes: 22%."

 

  &nbspNN wil inspelen op de groeiende markt voor ontslagvergoedingen. "Wij zien bij reorganisaties dat grote bedrijven in 75% van de gevallen dergelijke vergoedingen uitkeren, maar dat de kleinere bedrijven nog hooguit tweemaal het maandsalaris meegeven bij ontslag. Wij richten ons dus op de grotere ondernemingen en de bovenkant van de mkb-markt."

 

Nieuwe rol

Vrijwel alle verzekeraars bieden producten die kunnen worden aangewend voor een gouden handdruk. NN wil dat uitbreiden door er een concept omheen aan te bieden. "We moeten een nieuwe rol aannemen en ons niet meer alleen als productleverancier gedragen. Dat laten wij als branche nog te veel liggen. Daarom zijn wij naar het volledige traject gaan kijken en niet alleen naar het moment waarop de ontslagvergoeding wordt uitgekeerd", aldus Verwoest.

 

Begeleiden

De nieuwe dienstverlening die NN samen met het intermediair biedt, is voor een belangrijk deel gericht op de werkgever. "Die is geconcentreerd op bedrijfscontinuïteit, op het inrichten van een nieuwe organisatie. Werkgevers houden echter wel een verantwoordelijkheid voor de werknemers die ze ontslaan. Die hebben banden in de organisatie en staan emotioneel onder zware druk. Onder die omstandigheden krijgen zij ineens een geldbedrag. Over het algemeen worden kleinere uitkeringen consumptief besteed."

 

  &nbspHeeft de medewerker echter nog geen nieuwe baan, dan kiest die volgens Verwoest liever voor een tijdelijke aanvulling op het inkomen of een reparatie van het pensioentekort dat ontstaat. "Medewerkers moeten bewust de juiste keuze maken. Als werkgever moet je je mensen daar meer bij begeleiden, bijvoorbeeld door ze niet onwetend te houden en ze volledig te informeren over de mogelijkheden. Dat is tot nu toe onderbelicht gebleven, vind ik." Om die leemte te vullen, is NN gestart met het organiseren van informatiebijeenkomsten bij bedrijven, al dan niet mede verzorgd door een intermediairbedrijf.

 

Groei

Het bedrag aan ontslagvergoedingen zal alleen maar gaan groeien, denkt Verwoest. "De individuele levenmarkt wordt kleiner, maar het aantal gouden handdrukken neemt toe. Voor kantoren die mkb-klanten hebben, is een aankondiging van een reorganisatie hét moment om ermee aan de slag te gaan."

 

  &nbspVolgens Verwoest brengt het NN-concept de tussenpersoon eerder in beeld bij een ontslagtraject. "Banken zijn vaak eerder op de hoogte van ontwikkelingen bij een bedrijf; wij willen adviseurs laten zien hoe zij bedrijven en particulieren in hun portefeuille kunnen selecteren. Over het algemeen hebben zij nog niet de rol dat zij klanten in een ontslagsituatie gaan helpen, maar dat kan wel helpen om leads te genereren voor de particuliere markt. Wij helpen het intermediair met het kiezen van een nieuwe aanvliegroute en ondersteunen in het geven van begeleiding. Desnoods nemen wij die helemaal over. We geven bedrijven ook begeleiding op het gebied van personeelszaken. Daarmee zijn wij de eerste verzekeraar die zo ver gaat in de ondersteuning van bedrijven. Dat is de kern van het concept."

 

Te langzaam

Er zijn inmiddels – naast de eigen ING Assurantiekantoren en ING Bank – tien intermediairbedrijven die met het goudenhanddrukconcept werken. "Zij pakken dat actief aan en zoeken naar mogelijkheden om bedrijven ermee te ondersteunen." De groep tussenpersonen die zich richt op ontslagvergoedingen is volgens Verwoest wel groeiende, "maar er is nog een wereld te winnen". "Veel kantoren zoeken nu naar een manier om dat marktsegment goed te kunnen bewerken. Wij willen ze daarmee helpen."

 

  &nbspUiteindelijk wil ook NN extra omzet genereren met de intensieve begeleiding van bedrijven. "Wij kunnen in het hele traject maatwerk bieden en aparte tarieven afspreken, met name als het intermediair op fee-basis adviseert."

 

  &nbspNN gaat de komende tijd meer gericht tussenpersonen benaderen. "We hebben een desk die gericht reorganisaties en ontslagen in de gaten houdt. Sommige bedrijven zullen we zelf gaan opzoeken om hierover te praten. Voor het intermediair zijn workshops en hulpmiddelen om de portefeuille te analyseren ontwikkeld. We hebben een team van specialisten dat zich hiermee fulltime bezighoudt, zoals onze fiscaal-juridische helpdesk en onze experts in commerciële planning. We steken er serieus energie in."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.