nieuws

Klant maalt niet om beloning, denkt de tussenpersoon

Archief

Mkb-tussenpersoon

 

optimistischer

 

over omzet 2009

 

Eén op de zeven tussenpersonen is van mening dat inzicht in de beloning van de adviseur ‘zeer relevant is voor klanten’. Een duidelijke meerderheid denkt dat dit de klant hoegenaamd niet interesseert.

 

Die visie van het intermediair is opmerkelijk, omdat één op de drie nu al aan den lijve ondervindt dat klanten door de beloningstransparantie gaan onderhandelen over die beloning. Bij de grote kantoren (meer dan 25 werknemers) doet zelfs de helft van de clientèle dat, zo blijkt uit het onderzoek van AM en SEO onder 800 kantoren. Kantoren die actief zijn in de bedrijvenmarkt zien de relevantie van beloningstransparantie voor klanten veel meer in dan de kleinere kantoren die zich vooral op consumenten richten.

 

Winstverwachting

  &nbspDe Wet Financieel Toezicht (WFT) draagt volgens twee derde van het intermediair bij aan een professionalisering van de bedrijfstak; 14% is het daar niet mee eens. Die functie van de WFT valt in het niet bij de klachten over de toegenomen kosten en administratieve lasten. Voor 90% is dat hét voornaamste gevolg van de WFT; maar 3% is het daarmee oneens.

 

  &nbspDe meningen over de omzetverwachting voor 2009 zijn verdeeld. Een derde ziet die omzet toenemen, een derde houdt het op stabiel en de rest voorziet een daling. De winstverwachting loopt hiermee parallel, al ziet het intermediair de winstontwikkeling minder zonnig in dan de omzetcurve. Opvallend is het verschil in kantoren die vooral consumenten bedienen en kantoren die zich juist op bedrijven richten. De laatste groep is veel optimistischer gestemd over omzet en winst.

 

Bonussen

  &nbspDriekwart van het intermediair zegt ‘beperkt’ tot ‘niet’ te zijn geraakt door het verbod op bonusprovisies. Voor 5% is dat verbod echter een bedreiging voor de bedrijfscontinuïteit. Kantoren die voornamelijk voor particulieren werken, zeggen er meer last van te hebben dan ‘zakelijke’ kantoren.

 

  &nbspTwee derde van het intermediair wil afsluitprovisies behouden. Die mening zijn vooral tussenpersonen toegedaan die louter particulieren als klant hebben; van de zakelijke kantoren keert nog geen 40% zich tegen afschaffing van afsluitprovisie. Deze beloningsvorm mag bij producten als aov’s, uitvaartverzekeringen, hypotheken en levensverzekeringen van 25% tot 30% direct worden afgeschaft.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.