nieuws

Inkomensverzekeraars sluiten bijna vierhonderd vangnet-aov’s

Archief

Totaal 440.000 individuele aov’s

 

De bewustwordingscampagne van overheid en verzekeraars voor de risico’s van arbeidsongeschiktheid heeft geresulteerd in 390 gesloten vangnet-aov’s.

 

Dit blijkt uit een enquête die het Centrum voor Verzekeringsstatistiek heeft gehouden onder de inkomensverzekeraars.

 

  &nbspHet Verbond van Verzekeraars concludeert dat het merendeel van de ondernemers kennelijk in een ‘gewone’ aov is ondergebracht. "In november vorig jaar zijn 2.910 individuele aov’s gesloten, in december waren dat er 3.050 en in januari 4.120. Het aantal gesloten vangnet-aov’s is daar tegen afgezet dus klein", aldus een woordvoerder.

 

  &nbspHet totaal aantal individuele aov’s bedraagt 440.000. In 2007 bedroeg het premie-inkomen aov _ 1,8 mld; de schadelast in 2007 bedroeg _ 0,8 mld. Marktleiders op het terrein van individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn ASR Verzekeringen (De Amersfoortse en ASR), ING (Nationale-Nederlanden en Movir) en Achmea. Zij bezitten ieder ongeveer een kwart van de markt. Daarna komen spelers als Aegon, Delta Lloyd, De Goudse, Reaal (AXA) en Klaverblad met ieder een marktaandeel van rond de 5% à 6%.

 

Evaluatie

  &nbspDe formele evaluatie van de campagne door betrokken partijen heeft nog niet plaatsgevonden. "Het is dan ook moeilijk te zeggen of de campagne geslaagd is", meent de woordvoerder. "Het was vooral bedoeld als bewustwordingscampagne en niet om zoveel mogelijk aov’s te sluiten." Wel constateert het Verbond dat een groot deel van de zelfstandige ondernemers dus nog geen aov heeft gesloten. "Wij gaan er van uit dat dit een bewuste rationele keuze is."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.