nieuws

Florius verbetert klantbehoud

Archief

Door een actief retentiemanagement heeft hypotheekverstrekker Florius de uitstroom van klanten met 5% kunnen verminderen.

 

De ABN Amro-dochter is hiertoe overgegaan toen zij onder meer als gevolg van toenemende concurrentie klanten begon te verliezen. "Toch is retentiemanagement in de financiële wereld nog steeds een ondergeschoven kindje", zegt Mariëtte van Duren van Florius.

 

  &nbspDoor kennis over klanten te vergaren, is een marketingdatabase ontwikkeld waarin verzameld wordt wat voor hypotheek mensen afsluiten, welk rentetarief daarbij hoort, wat hun gezinssamenstelling is en waar ze wonen. Aan de hand van die database kan Florius nu voorspellen welke klanten een overstap overwegen en daar met het intermediair proactief op inspelen; bijvoorbeeld door klanten te wijzen op het nieuwe bankspaarproduct. Daarnaast creëert de geldgever door middel van een digitale nieuwsbrief nieuwe communicatiemomenten. Zo probeert Florius ook verloren klanten terug te halen.

 

  &nbspVolgens Van Duren is het niet altijd eenvoudig haar collega’s van de verkoopafdeling te overtuigen van het nut van retentiebeheer. "Dat komt doordat het beleid op de lange termijn rendeert, terwijl veel mensen direct resultaat willen zien."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.