nieuws

Eén op de drie NBVA-kantoren werkt met abonnement of fee

Archief

Een derde van de assurantiekantoren die lid zijn van de NBVA ontvangt (een deel van) zijn inkomsten direct van klanten in de vorm van abonnementsbijdragen of nota’s. Van de rest denkt de helft daar binnen twee jaar mee te gaan werken. Dat stelt de NBVA na een onderzoek waar 274 leden (zo’n 30% van het ledenbestand) aan heeft deelgenomen.

Eén op de drie NBVA-kantoren werkt met abonnement of fee

De betrokken kantoren vinden de acceptatie van fee-beloning door particuliere klanten verrassend groot. Bij 70% is dat geen probleem: 41% accepteert het 'goed' en 29% 'redelijk'. Circa 10% geeft aan dat klanten het 'slecht' accepteren en 16% vindt de aanvaarding van rekeningen van de verzekeringsadviseur 'matig'. Bij zakelijke klanten is de weerstand tegen nota's kleiner: bij 2% 'slecht' en 8% 'matig'.
Kantoren die nog niet met andere beloningsvormen dan provisie werken, zijn veelal van mening dat de consument tevreden is met de huidige situatie. "Particuliere klanten hebben daar geen behoefte aan", is de meest genoemde reden. Toch denkt de helft van deze kantoren die alleen provisie als beloningsvorm kennen, binnen twee jaar met abonnementen en/of fees te gaan werken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.