nieuws

Digitale polis moet nog doorbreken

Archief

Verzekeraars staan nog niet in grote getale te trappelen om de digitale polis in de voeren, ondanks enorme kostenbesparingen die er te behalen zijn. Zit de consument er wel op te wachten, is de vraag die zij zichzelf stellen. Een proef van verzekeraar London lijkt een bevestigend antwoord te geven.

Digitale polis moet nog doorbreken

London Verzekeringen test momenteel de digitale polis en de digitale poliskluis. Er is bij consumenten voldoende draagvlak. "London zet de polis in de digitale poliskluis en stuurt vervolgens een e-mail naar de klant. Uit de proef blijkt dat 80% van de documenten daadwerkelijk wordt geraadpleegd als via e-mail een bericht is verstuurd", aldus zegt Bram Doveren (links op de foto), directeur van Colimbra, het softwarebedrijf dat de implementatie bij London begeleidt en de digitale poliskluis ontwikkelde. "Zonder een notificatie per mail gaat minder dan 5% kijken." De digitale polis moet in zijn optiek uiteindelijk leiden tot een nationaal polisregister.
Volgens Doveren kan de identificatie van de gebruiker een drempel vormen. "Dat zou eigenlijk in een standaard opgenomen moeten worden." Verder heeft de implementatie bij verzekeraars de nodige voeten in de aarde. "Documenten moeten elektronisch beschikbaar zijn. En niet van iedereen is een e-mailadres bekend. Dat betekent dat er een brief verstuurd moet worden en dat de consument zelf zijn account op het portaal beheert. Je wilt als verzekeraar niet 100.000 accounts van klanten beheren."
 
Onder de noemer AM Masterclass is er op 18 juni een studiemiddag 'Knelpunten bij elektronisch verzekeren'.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.