nieuws

Digitale polis moet nog doorbreken

Archief

‘Een nationaal polisregister is de toekomst’

 

Verzekeraars staan nog niet in groten getale te trappelen om de digitale polis in te voeren, ondanks de enorme kostenbesparingen die ermee te behalen zijn. Zit de consument er wel op te wachten, vragen zij zich af.

 

London Verzekeringen doet momenteel een proef met de digitale polis en dito poliskluis. "De resultaten zijn eigenlijk gewoon goed te noemen", zegt Bram Doveren, directeur van Colimbra, het softwarebedrijf dat de implementatie bij London begeleidt en de digitale poliskluis ontwikkelde.

 

  &nbspEr is bij consumenten voldoende draagvlak. "London zet de polis in de digitale poliskluis en stuurt vervolgens een e-mail naar de klant. Uit de proef blijkt dat 80% van de documenten daadwerkelijk wordt geraadpleegd als via e-mail een bericht is verstuurd", aldus Doveren. "Minder dan 5% gaat kijken zonder dat een notificatie via mail is verstuurd."

 

Voordelen

Volgens Doveren en mede-directeur Jacco van Leeuwen, zitten er aan de digitale polis vele voordelen. "Bedenk alleen maar de kostenbesparing, doordat er geen papieren polissen meer verstuurd hoeven te worden naar klant en tussenpersoon."

 

  &nbspOok ziet het duo kansen in communicatiemogelijkheden. "Wij zijn voorstander van een zelfbedieningsportaal. Dat betekent dat de klant na ontvangst van de e-mail, doorklikt en terechtkomt op het portaal van de verzekeraar, eventueel via de tussenpersoon. Daar kan hij zijn polisbescheiden inzien, maar ook wijzigingen doorgeven. Dat portaal biedt de verzekeraar de mogelijkheid de klant te attenderen op nieuwe producten of wijzigingen in bestaande producten of adviesmogelijkheden. Daar liggen absoluut kansen."

 

  &nbspAls niet gekozen wordt voor een link naar het portaal, maar voor een e-mail met daarin de polis, kleven daar nadelen aan. "Je weet namelijk niet zeker of de klant het wel ontvangen heeft en dus ook kennis heeft genomen van de polis en de voorwaarden. Vandaar dat wij voorstander zijn van het zelfbedieningsportaal."

 

Identificatie

Om consumenten zo’n portaal te laten gebruiken, is een wachtwoord en gebruikersidentificatie nodig. "Het is consumenten eigen om het wachtwoord te vergeten. Het (pdf-)bestand dat je verstuurd van de polis is interactief te maken. Daardoor kun je al een deel van de identificatie meesturen, omdat je al weet wie de klant is. Deze hoeft vervolgens alleen nog een geboortedatum of TAN-code in te vullen en kan gebruikmaken van het portaal."

 

  &nbspDe implementatie bij verzekeraars heeft iets meer voeten in de aarde. "De verzekeraar moet de documenten elektronisch beschikbaar hebben. Vervolgens speelt de vraag hoe het document bij de consument komt. Niet van iedereen is een e-mailadres bekend. Dat betekent dat er een brief verstuurd moet worden en dat de consument zelf zijn account op het portaal beheert. Je wilt als verzekeraar niet 100.000 accounts van klanten beheren", aldus Doveren.

 

Niet verplichten

  &nbspEen bijkomend probleem kan zijn dat het gebruik van digitale polisvoorwaarden niet opgelegd kan worden. "We zien dat verzekeraars bij nieuwe producten al geheel elektronisch werken. Je kunt de consument sturen om gebruik te maken van de digitale polis, omdat dit een extra kostenbesparing met zich brengt", meent Van Leeuwen.

 

  &nbspDe digitale polis moet in hun optiek uiteindelijk leiden tot een nationaal polisregister. "Dan hoeft niet elke verzekeraar zelf het wiel uit te vinden. Wij hebben voor London Verzekeringen een digitale kluis ontwikkeld die als prototype voor een nationaal polisregister kan dienen. Maar de discussie over zo’n register wordt nu hevig gevoerd binnen het Verbond van Verzekeraars."

 

  &nbsp"Veel verzekeraars vinden de digitale polis wel een goed idee, maar het staat niet hoog op het prioriteitenlijstje. Kennelijk is de kostenbesparing in de beleving niet hoog genoeg. Maar volgens ons is de business case voor de verzekeraar op de achterkant van een sigarendoosje te maken. Een drempel is bijvoorbeeld wel die identificatie. Daarnaast moet de wetgeving natuurlijk ingevoerd worden. Het ziet er naar uit dat het toch pas 1 januari 2010 wordt."

 

verzekeraar op de achterkant van een sigarendoosje te maken."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.