nieuws

Aegon heeft marktaandeel in hypotheken ruim verdubbeld

Archief

Eén op de zeven hypotheken zonder provisie

 

In het eerste kwartaal van 2009 is het marktaandeel van verzekeraars op de hypotheekmarkt, ten koste van de banken, gestegen van circa 5% naar 15%. Eén van die verzekeraars, Aegon, meldt zijn marktaandeel ruim te hebben verdubbeld.

 

Het marktaandeel van Aegon is in maart, ten opzichte van dezelfde maand in 2008, gestegen van 2,7% naar 6,5%, goed voor een productie van circa _ 0,9 (0,6) mld. Eerder meldde Aegon een marktaandeel over heel 2008 van 3,3%, wat al een flinke stijging was ten opzichte van 2007 (2,4%). Over 2008 steeg het aantal verstrekte hypotheken van 11.389 naar 13.994 en ging het hypotheekvolume omhoog van _ 2,4 mld naar _ 2,9 mld. Het totaal uitstaand hypotheekvolume kwam daarmee op _ 13,3 (11,7) mld; het aantal uitstaande hypotheken was eind december ruim 150.000.

 

  &nbspAls verklaring voor de toename bij het hypotheekbedrijf wijst Arjen Westra, lid van het managementteam van Aegon Intermediair, naar de verbeterde dienstverlening: "Intermediairs waarderen onze ondersteuning en snellere service steeds hoger, zoals blijkt uit een recent onderzoek van Huis & Hypotheek. Daarnaast hebben wij als verzekeraar een langetermijnhorizon; daardoor kunnen wij concurrerende producten tegen scherpe rentes voor de lange termijn ontwikkelen."

 

Provisieloze varianten

In de verkoop van hypotheekproducten via het intermediair ziet Aegon bovendien een duidelijke toename van provisieloze varianten. In de eerste drie maanden van het jaar werd zo’n 15% van de totale hypotheekproductie zonder provisie gesloten. "We zien nu echt zaken veranderen in de beloningsstructuur", zegt Westra. "De afgelopen jaren is er veel gesproken over de veranderingen in de beloningstructuur van intermediairs. Het lijkt er op dat steeds meer intermediairs alternatieve beloningsvormen, zoals een uurtarief of abonnement, hanteren. De consument krijgt daardoor meer keuze en dat is een prima ontwikkeling."

 

  &nbspVolgens Westra hebben de veranderingen in beloningsvormen een grote impact op de branche. "Verzekeraars moeten hun systemen opnieuw inrichten en veel tussenpersonen moeten hun businessmodel aanpassen. Dit blijkt nu echt in beweging te komen. Wij zijn inmiddels zo ver dat we met vertrouwen de nieuwe provisiestructuur tegemoet kunnen zien."

 

in de beloningsstructuur."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.