nieuws

Verdere winststijging Koster

Archief

Leven- en pensioen-

 

omzet groeit 17%

 

Koster Verzekeringen heeft vorig jaar de winst met 54% vergroot tot bijna _ 577.000 (374.000) "en dat praktisch zonder afsluitprovisie". Ondanks een lichte stijging van de uitgaven zijn kosten en baten weer in evenwicht bij het intermediairbedrijf uit Alphen aan den Rijn.

 

Als voornaamste oorzaak voor de winststijging noemt Koster de ruim 11% hogere omzet van _ 3,5 mln. De grootste toename in omzet boekte Koster (inclusief pensioenbureau KMP) in leven- en pensioenverzekeringen: daar groeiden de inkomsten met 17% tot _ 2,0 (1,7) mln. Daarbij is geen bonusprovisie meegeteld; uit levenpolissen kwam vorig jaar _ 45.248 (40.993) aan bonussen.

 

  &nbspIn Schade nam de omzet met 3% toe tot _ 1,4 (1,3) mln. Daarnaast werd voor _ 13.384 (168) aan bonusprovisies ontvangen. Bemiddeling in financieringen leverde een bescheiden _ 10.196 (11.143) op.

 

  &nbspAan de uitgavenkant zijn de verkoopkosten met 28% gestegen tot _ 167.409 (130.466); de provisieafboekingen namen toe tot _ 178.263 (153.378). Vooral daardoor zijn de totale kosten met 4% toegenomen tot _ 2,8 (2,7) mln.

 

Goed evenwicht

Twee jaar terug was Koster – na een winstdaling van 65% in 2006 – nog zeer kritisch op het (gebrek aan) kostenbewustzijn, ook bij de medewerkers. Dat lijkt inmiddels veranderd: "We liggen goed op koers door een goed evenwicht tussen kosten en baten en door een afgewogen dosering van instrumenten als automatisering en marketing, maar vooral door de eigen medewerkers", aldus Koster. "Bij ons denkt niemand aan return on investment of aan winstmaximalisatie, maar in de praktijk blijken innovatieve automatisering en een goed draaiend managementsysteem doeltreffend en efficiënt te zijn." Koster doelt daarbij op de in eigen huis ontwikkelde systemen KOS (portefeuillebewaking) en Kompass (marketinginformatie). Daarnaast is er een eigen autopremievergelijker, "een eigen innovatie van uitzonderlijk hoog niveau die zijn weerga niet kent". Koster noemt het programma zelfs "superieur aan de concurrentie, zeker voor onze extranetklanten".

 

  &nbspDe crisis boezemt Koster geen angst in; het bedrijf verwacht volgend jaar -"mits wij niet door onze verzekeraars worden afgemat" herstel. "En dan zál het in 2009 wat minder zijn. Nou en? We hebben in de afgelopen jaren naar behoren gespaard en nooit geleend. Dat geeft een heerlijk, onafhankelijk gevoel."

 

en van de medewerkers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.