nieuws

Service

Archief

De 22.000 particuliere klanten van registermakelaar MultiSafe betalen vanaf vandaag elke maand € 12,50 voor de diensten van hun assurantietussenpersoon. De aankondiging van die "basisfee" ontvingen zij uit handen van de postbode. De brief begint nog aardig, met een verwijzing naar de troonrede. Daarna moeten de lezers zich door een crisisparagraaf worstelen. Om uiteindelijk te horen […]

De 22.000 particuliere klanten van registermakelaar MultiSafe betalen vanaf vandaag elke maand € 12,50 voor de diensten van hun assurantietussenpersoon.
De aankondiging van die "basisfee" ontvingen zij uit handen van de postbode. De brief begint nog aardig, met een verwijzing naar de troonrede. Daarna moeten de lezers zich door een crisisparagraaf worstelen. Om uiteindelijk te horen dat "wij door de politiek worden gedwongen om onze dienstverlening op een andere wijze bij u in rekening te brengen". Die vinger in andermans richting is niet sterk. De inhoud van de boodschap zal sowieso niet vrolijk stemmen. Ongetwijfeld hebben duizenden klanten al één of meer jaren niets meer van hun tussenpersoon gezien. En dan ineens _ 150 per jaar gaan betalen voor diensten waar ze voorheen, in hun beleving, gratis recht op hadden. Althans, de uit de premie afkomstige provisie was voor hen onzichtbaar. Provisie die MultiSafe trouwens blijft ontvangen. Bij het intermediairbedrijf hopen ze dat na deze brief maar 10% van de klanten gaat opzeggen. In dat geval resteert voortaan een vaste jaaropbrengst van _ 3 mln. Ik vrees dat de oogst voor MultiSafe kariger gaat uitvallen. Het maakt de stap wél tot een moedige. Noodzakelijk is de actie evenzeer. Sprekend in dat kader is de getuigenis van tussenpersoon Gerrit-Jan Doorneweerd, elders in deze editie van AM. "We zijn in kaart gaan brengen hoeveel arbeidsuren we aan welke werkzaamheden besteden. Eerst schrok ik me wild. Ik heb nooit in de gaten gehad dat zaken verliesgevend zijn." De ingevoerde beloningstransparantie stelt alle assurantiekantoren voor fundamentele keuzes. Eén daarvan is of er nog toekomst zit in het bedienen van particuliere klanten. Zo ja, hoeveel relaties zijn dan behapbaar? Hoe is dat rendabel te doen? En hoe raken klanten overtuigd van de waarde van hun adviseur? De keuze van MultiSafe oogt wellicht plat en simpel. Die zal ook een flinke opschoning van de portefeuille tot gevolg hebben. Maar de maandelijkse bijdrage is administratief goed uitvoerbaar en zorgt straks voor noodzakelijke basisinkomsten. Banken, vermogensbeheerders maar ook bijvoorbeeld ICT- en onderhoudsbedrijven en juridische dienstverleners werken zo. Het serviceabonnement kon ook in assurantieland wel eens een hoge vlucht gaan nemen.
Henri Drost

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.