nieuws

‘Particulier niet gebaat bij nettoproduct en uurtarief’

Archief

Wie: assurantiekantoor Fons Heuts

 

Waar: Nuth

 

Sinds: 1979

 

Medewerkers: 15 (fte)

 

Provisie-inkomen: circa _ 2.6 mln

 

Relaties: 7.300

 

Het in 1979 gestarte Makelaars- en Assurantiekantoor Fons Heuts in Nuth is zeker niet de enige tussenpersoon die zich naast het assurantiewerk nog met andere zakelijke activiteiten bezighoudt. Wel bijzonder is het karakter van die activiteiten

 

Naast het assurantiekantoor exploiteert de familie Heuts namelijk nog de Golfbaan Brunssummerheide en een daarbij gelegen hotel Golf-Residentie. Om de activiteiten nog verder te spreiden heeft het management van de Heuts-Groep, bestaande uit vader Fons Heuts en zijn zoons Ron en Patrick enige tijd geleden ook nog geïnvesteerd in een bedrijf dat handelt in energiezuinige verlichting.

 

Met welke verzekeraars

 

doen jullie zaken?

 

Wij hebben van ongeveer 45 maatschappijen een agentschap. Belangrijke partners zijn ASR, Aegon, Arag, Delta Lloyd, DAS, Nationale-Nederlanden, Mondial Assistance en Reaal. Van deze verzekeraars hebben wij ook een volmacht.

 

Bij welke organisaties zijn jullie aangesloten?

 

NVA en NVGA waar Patrick in het bestuur zit.

 

Wat is jullie voornaamste

 

marktgebied?

 

Ons marktgebied bevindt zich vooral in de regio Echt-Roermond en het gebied daaronder.

 

Op welke terrein heeft het bedrijf de beste groeimogelijkheden?

 

Klanten benaderen met nieuwe concepten, vooral via bestaande zakelijke relaties

 

Wat is de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

In deze tijd van regulering hadden wij als intermediair moeten zorgen voorbereid te zijn op alle ontwikkelingen. Kostenbeheersing is namelijk van alle tijden. Verder blijft het vreemd dat wij de brutomarge moeten vermelden. Dit is in geen enkele andere branche gebruikelijk.

 

Vervelendste onderdeel van het werk?

 

Fouten van verzekeraars op administratief gebied leiden altijd tot de vervelendste klussen. De tijd die verloren gaat met het controleren van aanvragen en mutaties blijft een groot probleem.

 

Hoe ziet het kantoor er in 2015 uit, qua omvang of marktgebied?

 

Wij denken in 2015 minimaal verdubbeld te zijn qua omvang. Het marktgebied zal misschien een beetje zijn uitgebreid richting Brabant.

 

Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

De particulier zal niet gebaat zijn met een nettoproduct en een service op uurbasis. Voor de zakelijke klant kan dit anders liggen. Vergoeding op basis van doorloopprovisie ligt op dit moment het meest voor de hand.

 

Wat is de opvallendste ontwikkeling in de branche tijdens de afgelopen dertig jaar?

 

Naast allerlei vernieuwingen als de elektronische snelweg is het verzekeringsvak veel complexer geworden. Door bijvoorbeeld fiscale en juridische wetswijzigingen zijn bijvoorbeeld leven- en pensioenproducten veel ingewikkelder geworden. Zo zijn er polissen die onder drie verschillende fiscale regimes kunnen vallen.

 

Wat is het grootste misverstand over de verzekeringsbranche bij de consument?

 

De mythe dat verzekeraars altijd ontsnappen aan schade-uitkering door de kleine lettertjes. Er ligt een taak bij het intermediair om deze goed uit te leggen, zodat duidelijk en begrijpelijk wordt waarom ze er zijn.

 

en Ron Heuts.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.