nieuws

Nieuw assortiment UCB mikt op behoefte aan vertrouwen

Archief

Geldgever UCB verder onder BNP-naam

Hypotheekverstrekker UCB gaat binnenkort verder als BNP Paribas Personal Finance. Met de productlijn Confidence richt het bedrijf zich op de zekerheid zoekende klant; ruime acceptatiecriteria behoren tot het verleden.
 
Met ingang van 20 april neemt UCB de naam van moederbedrijf BNP Paribas aan, met toevoeging van de term 'personal finance'. Behalve UCB is ook zusterbedrijf en kredietverstrekker Cetelem wereldwijd onder de nieuwe naam actief. De bundeling is in internationaal verband twee jaar terug al aangekondigd "Het is onderdeel van een grootschalige nieuwe strategie waarin risicovermindering vooropstaat", zegt directeur Reinier van Fulpen. In ons land blijft BNP Paribas in consumptief krediet overigens actief met Laser. Cetelem, internationaal herkenbaar met de mascotte Crédito, gaat hier voorlopig geen rol spelen. "Wij richten ons op het intermediair en zullen geen marketing en communicatie richting consument doen."
 
Confidence
De nieuwe strategie komt tot uiting in de nieuwe hypotheekproductlijn Confidence, die is samengesteld naar aanleiding van de aangescherpte regelgeving. "Uitgangspunt is dat alle producten de zekerheid bieden die consumenten tegenwoordig zoeken, een zuiver en simpel product, waarbij eenvoud en langetermijnvertrouwen de kracht vormen", zo licht Van Fulpen toe. Onderdeel van de nieuwe serie zijn onder meer een spaarhypotheek en een voordeelhypotheek.
 
   Verantwoorde verstrekking van leningen is een ander speerpunt van BNP Paribas PF, zoals de nieuwe naam in afgekorte vorm zal worden gehanteerd. "Lange tijd kon en mocht alles in hypothekenland. Het huis en de eventuele overwaarde als onderpand bood uiteindelijk de dekking van elke financiering. Of nu wel of niet de waarde van het huis gaat veranderen, wij laten de klant het risico niet meer nemen. Dat is de kern van onze propositie responsible lending."
 
Scherp aanzetten
Dat komt onder meer door een nieuw acceptatieproces, dat de risico's direct inzichtelijk maakt. "We hebben een aantal zaken geschrapt die zeker in de huidige tijd niet meer verstandig zijn. Zo gaan wij er niet meer vanuit dat een consument met een tijdelijk dienstverband als vanzelfsprekend een vast dienstverband aangeboden krijgt. Ook zullen wij niet meer een overbruggingskrediet verstrekken als de oude woning nog niet is verkocht. Alles bij elkaar zijn het grote wijzigingen ten opzichte van het beleid dat door veel hypotheekverstrekkers wordt gehanteerd", meent Van Fulpen.
 
   Ook kunnen boven 115% van de executiewaarde geen consumptieve opnames worden gedaan. "Een punt waarbij je altijd al je vraagtekens moest zetten. We zijn in Nederland de enige en de eerste die de regels zeer scherp aanzet. Andere hypotheekverstrekkers zijn nu nog de regels aan het 'verruimen'. Wij doen het drastisch. We richten ons daarmee op de betaalbaarheid van een hypotheek op lange termijn; een consument kan immers ook in moeilijke situaties belanden."
 
Niet uitruilen
Nieuw in de Confidence-lijn is een hypotheek waarbij de offertegeldigheid in twee fasen kan worden verlengd tot in totaal acht maanden. Met de voordeelhypotheek, waarbij vaak 'zekere' elementen worden ingeruild voor rentekorting, begeeft BNP Paribas PF zich volgens Van Fulpen niet op glad ijs: "Onze voordeelhypotheek is nog steeds een conservatief en degelijk product. We ruilen geen elementen van zekerheid uit, zoals anderen wel doen; het blijft een complete hypotheek inclusief verhuis- en meeneemregelingen. Het enige element van onzekerheid is het risico van een lagere rente tijdens de offerteperiode. Verder doen wij geen concessies; we ruilen verder niets uit."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.