nieuws

MultiSafe verlangt van klant maandelijkse servicebijdrage

Archief

MultiSafe gaat particuliere relaties vanaf 1 mei “een vaste basisbijdrage” van € 12,50 in rekening brengen. Het intermediairbedrijf zegt niet langer verlies te willen lijden op deze klanten.

"Wij worden door de politiek gedwongen om onze dienstverlening op een andere wijze bij u in rekening te brengen." Zo kondigt MultiSafe de invoering van "een vaste basisbijdrage" bij particuliere klanten aan. In de brief zegt de directie de maatregel "enorm vervelend" te vinden, "maar wij zijn met de rug tegen de muur gezet".
De komende weken gaat MultiSafe op deze wijze 7.800 particuliere klanten informeren over de invoering van de maandbijdrage. Van de eerste duizend klanten die een dergelijke brief thuis bezorgd kregen, heeft een honderdtal bezwaar aangetekend. Volgens directeur Michael Mackaaij tonen zij na uitleg begrip. "Sommige stuur ik een link naar het bericht van IG&H dat er 3.000 kantoren gaan verdwijnen en ik vertel erbij dat wij niet bij die 3.000 willen horen. Dat helpt wel."
 
Aantal polissen
De vaste basisbijdrage is voor bestaande klanten € 12,50, voor nieuwe klanten € 15. Die bijdrage is een aanvulling op de reguliere provisie-inkomsten van MultiSafe (vanuit vier locaties met 130 medewerkers actief). De bijdrage is verder niet afhankelijk van het aantal polissen dat een klant bij het intermediairbedrijf heeft lopen.
 
Mackaaij licht de maatregel nader toe. "Wij ontvangen gemiddeld € 41 provisie per jaar per particuliere relatie. Als je dit alleen al afzet tegen alle administratieve handelingen en schadebehandelingen, lijden wij daar verlies op. In het verleden konden wij dit nog compenseren via de advisering van levensproducten en hypotheken."
 
MultiSafe hoopt door de actie niet meer dan 10% van zijn klanten te verliezen. In dat geval levert de basisbijdrage straks € 1 mln op. "Ongeveer het bedrag dat wij mislopen door het afschaffen van bonussen en het teruglopen van verdiensten op hypotheken door de ingevoerde transparantie."
 
In een later stadium worden dan nog eens zo'n 14.000 relaties van dochterbedrijven (zoals Vandenende Adviesgroep) met het aanbod benaderd. Verder wordt voor kleinzakelijke relaties over een soortgelijke bijdrage nagedacht.
 
Verkoop
MultiSafe heeft diverse alternatieven bekeken, zoals het verkopen van een deel van de particuliere assurantieportefeuille, het verwijzen van klanten naar MultiSafeDirect of het per klant beperken van de dienstverlening aan de hoogte van de provisie. "Maar het is beter om klanten zelf de keus te laten", stelt Mackaaij.
Invoering van een polisafhankelijke bijdrage of adviesnota's tegen uurtarief is eveneens over tafel gegaan. "Echter, deze systemen zijn administratief zó bewerkelijk, dat een groot deel van de inkomsten wegvloeit naar het voeren van een complexe administratie."
Klanten krijgen bij de brief van MultiSafe een formulier met vragen en antwoorden over de maatregel. "Wij zeggen gewoon wat er aan de hand is. Wij willen transparant en winstgevend zijn. Klanten begrijpen de actie goed."
 
Het effect blijft niet uit. Mackaaij: "Wij proberen klanten te overtuigen om met alle verzekeringen bij ons te komen en zo totaalrelatie te worden. Dat leidt tot een verhoging van de polisdichtheid. Anderzijds leidt het in hoog tempo tot een opschoning van onze portefeuille. En de éénposters die willen blijven, zijn ineens rendabel geworden."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.