nieuws

Meer bedrijven sluiten verzuimverzekering

Archief

Branchemantels

Het onderzoek laat zien dat de combinatie van arbodienstverlening en verzuim in één pakket de voorkeur verdient bij werkgevers. "Op die manier krijgen ze één factuur, één oplossing en één aanspreekpunt", aldus Visser.
 
   Ook blijkt dat brancheorganisaties een belangrijk kanaal zijn voor arbo- en verzekeringsproducten. "Daarbij is de rol van het intermediair en vooral een goede communicatie heel belangrijk", constateert Visser. "Alleen op die manier zullen branchemantels goed vollopen."
 
   Toch zijn er werkgevers die geen gebruik maken van branchemantels. Daarbij is het argument dat eigen contracten voordeliger zijn. "Daaruit blijkt dat een branchemantel onderscheidend moet zijn en het intermediair van de werkgever het aanbod moet kunnen doen", meent Visser. "Het intermediair is nog altijd leidend bij het sluiten van een verzuimverzekering."
 
Strijd
De markt voor verzuimverzekeringen was in 2007 grotendeels in handen van zes verzekeraars: Fortis 23%, Achmea 21%, en NN 16%, De Goudse 6%, Aegon 5% en Delta Lloyd 4%. Waar volgens Visser de felste strijd wordt geleverd, is op de markt voor WGA-producten. "Die markt ontwikkelt zich erg traag", meent Visser. Werkgevers vinden het volgens hem een werknemersverzekering en werknemers vinden het een te-ver-van-mijn-bed-show.
 
   Visser constateert dat het WGA-hiaatproduct wel omzet genereert, in tegenstelling tot WGA-exedent en WGA-bodemproducten. "Dat is opvallend. Je zou verwachten dat WGA-exedent zou groeien, want de werknemer met een bovenmodaal inkomen loopt een groot risico. Er is gewoon geen risicobesef."
 
Spannend
Volgens Visser wordt de markt voor WGA Eigen Risicodrager spannend, ook al omdat de Sociaal-Economische Raad daar in juni advies over moet uitbrengen. "Op dit moment zit er weinig schot in bij bedrijven om bij het UWV weg te gaan en eigenrisicodrager voor de WGA te worden. Minder dan 100.000 bedrijven zijn eigenrisicodrager en 80% tot 90% daarvan is afkomstig uit het midden- en kleinbedrijf."
 
   "Er doen indianenverhalen de ronde dat het geen premievoordeel zou opleveren. Het intermediair weet eigenlijk ook te weinig van deze materie en het levert ze te weinig op", zegt Visser. "Voor grote bedrijven is het interessant om te doen, zolang je geen brandende huizen in de gelederen hebt."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.