nieuws

‘Klant vraagt niet naar provisie’

Archief

Driekwart van de hypotheekadviseurs geeft aan van klanten nauwelijks vragen te krijgen over de provisietransparantie op producten.

 

Dat blijkt uit onderzoek van adviesketen De Nieuwe Hypotheken onder 330 intermediairbedrijven. Uit het onderzoek (gehouden in februari) komt naar voren dat de doorsnee hypotheekklant nog steeds niet op de hoogte is van het verdienmodel van adviseurs en dus ook niet vraagt naar alternatieve manieren van beloning. Van de ondervraagde kantoren werken er 250 op provisiebasis en 80 volgens een alternatief beloningsmodel.

 

  &nbspEen opvallende uitkomst is verder dat de op provisie werkende kantoren het aanbod van nettoproducten te beperkt vinden. Daarentegen zeggen de ‘tariefadviseurs’ over voldoende van zulke producten te kunnen beschikken. "Vooral de laatste tijd zijn er veel nettoproducten op de markt gekomen", zegt Walter van der Meer van De Nieuwe Hypotheken, een keten die met adviestarieven werkt. "Als je zo werkt, heb je meer inzicht in dat soort producten en weet je dat ze er zijn."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.