nieuws

Ergernis Koster over UPO blijft

Archief

Na een jaar stuurt een aantal pensioenverzekeraars het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) nog steeds rechtstreeks aan de verzekerde. Dat is

 

intermediairbedrijf Koster (Alphen aan den Rijn) een doorn in het oog.

 

De AFM heeft inmiddels bevestigd dat die handeling ook door het intermediair mag worden gedaan. "Maatschappijen schermen met de Pensioenwet en beweren dat zij verplicht zijn rechtstreeks de deelnemers aan te schrijven. Op ons verzoek heeft advocatenkantoor Van Benthum & Keulen dit onderzocht en dit blijkt absoluut niet het geval. Dit is inmiddels ook bevestigd door de AFM", resumeert Koster, die de werkwijze een jaar terug al aan de kaak stelde. Sindsdien is er echter niets veranderd.

 

Kopie nodig

"Niets staat verzekeringsmaatschappijen in de weg om de UPO’s via het intermediair te versturen, of op zijn minst een elektronische kopie aan het intermediair te overhandigen. Naar onze mening is dit ook broodnodig, omdat in de praktijk is gebleken dat de meeste verzekeringsmaatschappijen onzorgvuldig te werk gaan bij het verzenden van de UPO’s." Koster wil inzage in de documenten die aan klanten worden gestuurd. "Voor vragen kloppen zij bij het intermediair aan, maar die moet dan wel in kunnen zien waarover de vraag gaat. Ook is de onnauwkeurigheid van verzekeringsmaatschappijen iets waar ons imago onder lijdt, omdat de klant er logischerwijs vanuit gaat dat hun adviseur betrokken is bij de verzending van de UPO’s. Helaas kunnen wij nog te weinig op de medewerking van verzekeringsmaatschappijen rekenen."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.