nieuws

DSB blijft in brandpunt belangstelling op site AM

Archief

Maart 2009 kan voor wat betreft Amweb.nl de geschiedenis ingaan als dé maand van DSB Bank. Was het concern van Dirk Scheringa in de eerste helft van deze maand al goed voor twee noteringen in de top 5 van het sitebezoek (waaronder de eerste plaats), ook in de tweede helft van maart trok berichtgeving over DSB de meest kijkers.

 

‘AFM legt loep op DSB’ was het artikel dat de meeste aandacht trok. De toezichthouder bevestigde, aldus De Telegraaf, dat ‘relatief veel signalen en klachten’ over producten en adviezen van DSB en dochters te hebben ontvangen. Adviseurs en klanten klagen over te hoge hypotheekleningen, gekoppeld aan telkens nieuwe koopsompolissen om de oorspronkelijke lening af te betalen, waardoor leners niet meer uit de schulden komen.

 

  &nbspDe overgrote meerderheid van de meer dan veertig reacties op dit artikel getuigen van warme instemming met het onderzoek door de toezichthouder. Een sprekend voorbeeld is die van Werder: "Ik heb DSB-hypotheken voorbij zien komen die nog mooier waren opgetuigd dan de kerstboom bij ons op de Grote Markt."

 

  &nbspDe andere top 5-noteringen in het AMWeb-bezoek in de tweede helft van maart waren: ‘Optima verhuurt schadeportefeuilles’, ‘Henk de Jong weg bij Aegon’, ‘Verkoop Lancyr bijna rond’ en Banenreductie van 10% bij Eureko’.

 

Peiling

In AM’s internetpeiling werd de sitebezoekers deze keer gevraagd naar hun mening over de beloning van het intermediair in gevallen waarin consumenten een polis rechtstreeks bij de verzekeraar sluiten. Er waren tot begin deze week bijna 1.200 stemmers. Circa 35% van die stemmers vindt die beloning terecht, maar een bijna even groot percentage vindt dat de zelfsluitende consument daarmee tekort wordt gedaan. Verder vindt 18% de beloning te hoog en kan ongeveer 15% zich vooral vinden in de opvatting dat zo’n constructie suggereert dat advies gratis is.

 

Dat tussenpersonen de volledige provisie krijgen als consumenten rechtstreeks een polis sluiten bij Delta Lloyd, is:

 

Totaal: 1.181

 

terecht; zij zorgen voor vervolgadvies en ondersteuning bij schade (399)

 

te veel, want er staat geen acquisitie-inspanning tegenover (234)

 

benadeling van de consument die alles zelf doet (373)

 

suggereert ten onrechte dat advies gratis is (175)

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.