nieuws

Ambitie FDC stopt niet bij Lancyr

Archief

"Iedereen snapt dat voor de toekomst schaalgrootte nodig is", meent Ron Schulte Fischedick, algemeen directeur van FDC Financieel Planners & Adviseurs. Om die reden was het bedrijf al lange tijd op zoek naar een fusie- of overnamekandidaat. FDC denkt in het volmachtbedrijf en de franchiseorganisatie Lancyr een ideale partner te hebben gevonden. "Maar wij zijn nog lang niet klaar."

 

Door Gerrit Lijffijt

 

FDC is gevestigd in het Atlas-kantorencentrum in Amsterdam Zuidoost, ooit hoofdkantoor van het toenmalige Fokker. Bij binnenkomst kijken de portretten van alle franchisenemers je vanaf de muur vrolijk aan. Naast directeur van adviesketen FDC mag Schulte zich sinds kort ook directeur van Lancyr noemen. Die directie van Lancyr vormt hij samen met Remco van Buren, afkomstig van het managementteam van Lancyr en verantwoordelijk voor ICT en het volmachtbedrijf. Volgens Schulte is dat schadevolmachtbedrijf (dertien verzekeraars) het hart van Lancyr. "En dat hart klopt", zegt hij.

 

  &nbsp"Het aanbod van Delta Lloyd om Lancyr over te nemen, kwam op het juiste moment", vertelt Schulte. "We waren al met drie andere partijen in gesprek om een schadeafdeling voor FDC te starten. Met Lancyr hebben we die nu. Het is een perfecte match. Afgelopen jaren hebben we niet willen en kunnen kopen vanwege de hoge financieringsdruk die het zou opleveren. Dus zochten we het meer in de fusiesfeer. We staan daar nu anders in omdat de waardering van bedrijven enorm is veranderd. Het is slim geweest, dat we voorzichtig zijn geweest en we geen enorme bedragen voor overnames met irreële waarderingen hebben neergeteld. Maar dat is achteraf. Toen kon ik behoorlijk teleurgesteld zijn als er weer een partij aan mijn neus voorbijging."

 

Finenzo

Eén van die fusiekandidaten voor FDC was de Doetinchemse serviceprovider Finenzo. In november 2007 werd een samengaan van beide partijen aangekondigd, die in januari 2008 echter werd afgeblazen. "We kwamen er niet uit", zegt Schulte. "Die beoogde samenwerking was meer van hetzelfde, omdat de activiteiten gelijk waren. Lancyr is anders, omdat het een extra activiteit toevoegt en dat is het schadevolmachtbedrijf. Lancyr heeft een schadeportefeuille met 100.000 particuliere klanten en FDC heeft er 200.000. De portefeuille van FDC wordt nu provinciaal bediend, maar het doel is om die via het volmachtbedrijf te gaan bedienen. Dat is een belangrijke kern.

 

  &nbsp"Bovendien hebben de kantoren van Lancyr een andere positionering. FDC staat voor breed financieel advies met een ritme van planning, waar veelal de financiering van een woning het eerste belangrijke adviesmoment is. Bij de aanpak van Lancyr zijn schadeverzekeringen veelal het uitgangspunt; hypotheken en planning komen daarbij. Dat maakt het zo leuk en dat is de reden dat Delta Lloyd voor ons heeft gekozen. Daarnaast hebben we goede afspraken over de werkgelegenheid gemaakt."

 

Miljoenen

FDC heeft de totale BV Lancyr van Delta Lloyd overgenomen, wat betekent dat alle 43 franchisenemers meegaan. De franchisevereniging is volgens Schulte nauw bij de onderhandelingen betrokken geweest en blij met de gemaakte keuze. Voor hen verandert er niets: beide ketens blijven bestaan. "Het enige verschil is dat Delta Lloyd in het verleden veel geïnvesteerd heeft in de naam", aldus Schulte. "Wij gaan geen miljoenen aan reclamecampagnes uitgeven. Dat was geen model dat zichzelf terugverdiende. Nieuwe relaties bij intermediairs komen toch voor 90% door referenties van bestaande tevreden klanten. Wij gaan het intermediair veel meer lokaal ondersteunen door diensten aan te bieden in de regio. Daar kent het intermediair zijn klanten en heeft het meer resultaat. Die manier van franchising vind je ook in de mentaliteit van FDC."

 

Hybride bedrijf

Ook aan de gekozen formule van Lancyr, een combinatie van persoonlijk advies en internet, zal niets veranderen. Een modern intermediairbedrijf is hybride, meent Schulte. "Op internet met producten waar het ertoe doet. Het hoort erbij en is van deze tijd. Voor de klant zijn verzekeringen toch een low-interestproduct, dat hij moet kunnen sluiten wanneer hij dat wil of als hij er tijd voor heeft. Maar dan moet het wel goed geautomatiseerd zijn. Delta Lloyd heeft daar een heel goede infrastructuur voor neergezet. De klant kan op de website van Lancyr online een polis sluiten. Wil hij een adviseur aan de lijn krijgen, dan krijgt hij die ook. Dat is al heel mooi geïntegreerd."

 

  &nbspHet eerste wat zal worden gedaan, is dat het volmachtbedrijf van Lancyr wordt opengesteld voor andere labels, om te beginnen voor FDC. Die omvang is volgens Schulte nodig om door te investeren. "Het is een periode om groot en sterk te worden. We kennen allemaal de onderzoeken naar de kaalslag van kantoren. Er zijn nu zesduizend bedrijven die geregistreerd staan bij nationaal regime Mifid en nog eens drieduizend deelvergunningen. Van die zesduizend zullen er zo’n 3.000 tot 3.500 overblijven, nadat de consolidatieslag heeft plaatsgevonden. In die zin zijn wij ook nog wel geïnteresseerd in andere organisaties: volmachtbedrijven die de ICT die wij hebben niet kunnen realiseren, of in andere hypotheekketens. Onze interesse om het op een nog grotere schaal te krijgen, houdt niet op. Wij zijn nog niet klaar."

 

Efdécé

FDC is in 1973 als Financieel Diensten Centrum en klassieke tussenpersoon opgericht in Rijswijk. In die tijd pionierde het met hypotheekvergelijkingspakketten wat tot software voor de hypotheekmarkt leidde onder de naam Efdécé. Eind jaren tachtig werd het een keten van hypotheekadviseurs. In 1997 trad Schulte aan als franchisenemer in Amsterdam om in 2003 de keten over te nemen. Hij veranderde de naam uiteindelijk naar FDC Financieel Planners & Adviseurs. "Om aan te geven dat het een keten is van hoogwaardig financieel advies en financiële planning", zegt hij. "De naam Financieel Diensten Centrum zou immers ook voor een boekhoudkantoor kunnen staan. In 2006 hebben we een vakcommissie voor de adviesmethodiek ingeroepen om dat reproduceerbaar te maken. Sinds 2007 voeren alle kantoren het keurmerk hypotheken, om jaarlijks extern getest te worden en het niveau te verhogen. Op die manier hebben we de hele organisatie gekanteld van hypotheekadvies naar financiële planning, met als doel op elke vestiging een planner."

 

  &nbspEen zusterbedrijf van FDC was serviceprovider Nederlands Financieel Instituut (Nedfin). Dat bedrijf bracht offertes uit voor hypotheekverstrekkers die dat zelf niet deden, zoals Argenta, Bank of Scotland, GMAC en NIBC. "Maar die stroom is opgedroogd", weet Schulte. "Hadden deze partijen in 2006 nog een marktaandeel van 11%, dat is nu nog 0,5%. De dertien, veertien mensen die bij Nedfin werkten, zijn teruggebracht naar een halve fte. Dat is opgebouwd en weer afgebroken. Aan die beheerportefeuille van _ 900 mln wordt alleen nog onderhoud gepleegd. Tja, we moeten nu eenmaal keuzes maken."

 

ZZP-model

Ondanks de overname van Lancyr blijft de doelstelling voor 2010 voor FDC hetzelfde. De 51 franchisenemers van nu moeten doorgroeien naar honderd kantoren en volgend jaar wil de organisatie ook honderd financieel planners faciliteren binnen het zogeheten ZZP-model. FDC wil dat doen door zo’n vijftien servicecentra in te richten voor zelfstandig financieel planners. "Zeker aan die financieel planners willen we vasthouden, omdat dat de mensen zijn die voor 80% van hun tijd met de klant om de tafel zitten."

 

  &nbspHet verdienmodel van FDC verloopt via abonnementen die afhankelijk van het aantal klantcontacten ingedeeld zijn in de categorieën brons, zilver of goud. Het advies van de centrale organisatie aan de franchisenemers is om _ 20, _ 40 of _ 80 per maand aan de klant te berekenen en voor een financieel totaalplan met bemiddeling _ 2.750. "De consument begrijpt ‘uurtje factuurtje’ niet", aldus Schulte. "Die vraagt toch: hoeveel uren ga je nu schrijven? Een vaste prijs geeft zekerheid. Lancyr heeft ‘de hypotheekmanier van Lancyr’ ontwikkeld. Dat lijkt op het FDC-model en is ook gebaseerd op vaste prijzen. Het is mooi dat dit op een parallelle manier ontwikkeld is, want met een serviceabonnement vermarkt je geen product meer, maar vermarkt je de dienstverlening."

 

Doelgroeppolissen

Wat van het Lancyr-volmachtbedrijf in Tilburg ook vooral verwacht wordt, is de groei van FDC ondersteunen en mogelijk maken. Franchisenemers die nu veel tijd kwijt zijn aan hun administratie, brengen die onder bij het volmachtbedrijf en gaan weer met de klant aan tafel. "Daarnaast heeft Lancyr zijn eigen huismerk. Zo’n merk gaan we ook voor FDC ontwikkelen", zegt Schulte. "Denk aan doelgroeppolissen voor zzp’ers, omdat die goed passen bij financieel planners. Zelfstandigen, directeuren-grootaandeelhouders en mensen met een gezinsinkomen boven de _ 75.000 vormen de doelgroep van financieel planners. Daarnaast hebben we franchisenemers die veel te maken hebben met employee benefits. Voor hen willen we personeelscollectieven gaan ontwikkelen. Dat zijn doelgroepen waar we onder eigen merk producten voor gaan ontwikkelen. Verder zijn er veel franchisenemers van FDC met zakelijke klanten. Lancyr heeft volmachten voor het midden- en kleinbedrijf die we nieuw leven gaan inblazen. En het mooie is: we hoeven er niets voor op te tuigen, want het is er al."

 

‘De consument begrijpt ‘uurtje factuurtje’ niet’

‘Het is een periode om groot en sterk te worden’

we vasthouden, omdat dat de mensen zijn die voor 80% van hun tijd met de klant om de tafel zitten."

[CV bij foto op pag. 10]

 

Ron Schulte Fischedick (39) werkt sinds eind 1991 in de assurantiebranche. Daarvoor was hij vier jaar actief bij accountantsbedrijf BDO en studeerde hij bij het Nivra. Na vijf jaar als zelfstandig pensioenadviseur bij Pensioendesk Amsterdam gewerkt te hebben, startte hij in 1997 als franchisenemer van FDC. Zes jaar later nam hij de franchiseorganisatie over en richtte hij tevens hypotheekvolmachtbedrijf Nederlands Financieel Instituut op.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.