nieuws

Spaarkasbedrijven klem door Konsumentenman Frits Bom

Archief

De verzekeringsbranche had het in maart 1984 even helemaal gehad met Konsumentenman Frits Bom (Vara). Die had in een paar weken tijd zoveel kritiek over het spaarkasbedrijf uitgestort, dat vakorganisatie Unie BLHP hem in een brief ging vragen om een beetje te dimmen, want de werkgelegenheid stond inmiddels op de tocht.

 

De zes spaarkasbedrijven, vrijwel allemaal dochterbedrijven van grote verzekeraars, hadden in die tijd in totaal ongeveer vijfhonderd werknemers. In twee uitzendingen had consumentenridder Bom de spaarkasbedrijven zo goed als verketterd. (Diezelfde Frits zou in het begin van deze eeuw omstreden reclamespots maken voor Becam Financieringen en is nu, 25 jaar na dato onder meer actief als aangever in de Dik voor Mekaar-show van André van Duin).

 

  &nbspDe Unie BLHP zei er niets op tegen te hebben dat misstanden worden aangepakt. "Maar het is onmaatschappelijk om op grond van het gedrag van een aantal acquisiteurs de gehele branche zwart te maken." De als ‘eenzijdig’ gekwalificeerde aanpak van Bom zou er al toe hebben geleid dat de verkoop van spaarkascontracten bijna volledig was ingestort.

 

‘Trap ze eruit!’

Bovendien werd in die tijd tussen de diverse tv-programma’s van de Vara herhaaldelijk een filmpje vertoond waarin de vloer werd aangeveegd met colportage ("zelfs met verzekeringen"). Dit filmpje, dat eindigde met de oproep ‘Trap er niet in, trap ze eruit!’, was onder auspiciën van Konsumenten Kontakt (de toenmalige ‘rode’ tegenhanger van de Consumentenbond) met overheidsgeld gemaakt. De organisatie kreeg daarvoor een tik op de vingers van staatssecretaris Van Zeil (Economische Zaken). De bewindsman vond dat Konsumenten Kontakt met dit filmpje te vér was gegaan.

 

  &nbspNVA-voorzitter Ad Huibers vond dat de spaarkassenaffaire een anti-reclame voor het gehele verzekeringsbedrijf betekende. Naar zijn oordeel hadden de betrokken verzekeringsconcerns eerder orde op zaken moeten stellen.

 

DAK

De destijds vooral in Midden-Nederland actieve tussenpersonencoöperatie DAK (veertig leden) verlangde naar geografische verbreding en ging met name op acquisitie in Noord-Brabant.

 

  &nbspNationale-Nederlanden, Aegon en de Holland (Amev) kondigden aan dat zij naast de personenautoverzekering ook voor bestel- en vrachtauto’s en motorfietsverzekeringen het bonus-malussysteem zouden gaan invoeren. Dit betekende een verhoging van de maximale premiekorting met 20 tot 25%.

 

  &nbspIn maart 1984 kocht rechtsbijstandverzekeraar Arag 10.000 vierkante meter grond van de gemeente Leusden om daar een nieuw hoofdkantoor te bouwen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.