nieuws

Overnames hoog op agenda bij Ohra

Archief

Direct writer wil omzet verdubbelen

 
Robert Otto, sinds oktober directeur van Ohra, ziet grote groeimogelijkheden voor de Delta Lloyd-dochter. Hij denkt daarbij naast autonome groei aan overnames. Verder wil Otto de kosten gaan terugdringen.
 
Ohra wil verder inspringen op het toenemende gebruik van internet. "Daar moeten wij in mee", aldus Otto. "Dat gaan we doen door internet als volwaardig verkoopkanaal verder te ontwikkelen, naast het callcenter." Het accent ligt daarbij op interne verbeteringen en niet zozeer op de techniek. "Internet is nu opgehangen binnen de marketingorganisatie, maar moet net als de callcenters als een apart kanaal worden aangestuurd en eigen verkooptargets meekrijgen."
 
   Hij denkt dat Ohra met autonome groei marktaandeel kan winnen. "Dat is voor ons echter niet genoeg. We moeten dus ook samenwerking met derden en eventueel overnames nastreven om voldoende omvang te krijgen. Dat gaat uiteraard in overleg met de Delta Lloyd Groep, maar het is een absoluut toppunt op onze agenda. We zijn met name geïnteresseerd in een bedrijf dat zich sterk op internet richt, maar één van de nieuwere online verzekeraars vinden wij minder interessant als overnamekandidaat. Het moet wel een partij zijn die een portefeuille meebrengt." De uitspraak is opmerkelijk, omdat Delta Lloyd-topman Niek Hoek juist heeft aangegeven voorlopig niet op de overnametoer te willen gaan (zie pagina 25.
 
   Wat Otto verstaat onder 'voldoende omvang', is niet concreet gemaakt. "We hebben er geen rekensommetje op losgelaten, maar het zou al heel wat zijn als we kunnen verdubbelen. Nu zijn we goed voor € 600 mln premie exclusief Zorg. Ons streven is om boven het miljard te komen."
 
Kosten
Doelstelling is verder om dit jaar minimaal 35% van de verkoop via internet te laten lopen. Vorig jaar is de portefeuille van de Arnhemse direct writer gegroeid naar een miljoen polissen, tegen 800.000 in 2006. "De andere kant van het verhaal is dat de kosten te hoog zijn en de winstgevendheid te laag is. Een belangrijk deel van die kostenverlaging willen we realiseren door meer via internet te sluiten en minder via het callcenter. Daarnaast zijn we een programma gestart om te kijken hoe we leaner and meaner kunnen werken, bijvoorbeeld door minder externen in te huren en kritisch te kijken naar ons huisvestingsbeleid." Begin april moet duidelijk zijn hoe de kostenbesparing gerealiseerd gaat worden. "Vergeleken met vorig jaar willen we in 2009 het kostenniveau met zo'n 20% verlagen."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.