nieuws

Na ‘auto’ ook spanning rondom regionalisering inboedeltarief

Archief

Motorrijtuigen

Ook in de motorrijtuigenverzekering bleef het spannend met betrekking tot de tarieven. Uit angst voor de regionale onderlingen, durfden de landelijk werkende intermediairmaatschappijen in bepaalde regio's de autopremies niet te verhogen. Het ging daarbij vooral om het noorden en oosten van het land alsmede de provincie Zeeland. Dit tot vreugde van het intermediair. Toenmalig NBVA-voorzitter Antoon Bosma zei in een reactie: "Binnen de Uvat, het overlegorgaan van NVA en NBVA, zijn we niet bepaald ongelukkig met deze situatie. Door een premieverhoging zou het intermediair in gebieden waar het sterke concurrentie ondervindt van (regionale) onderlingen, wellicht een stuk marktaandeel moeten inleveren, terwijl door de invoering van het bonus-malussysteem juist weer wat terrein was herwonnen."
 
Winterthur introduceerde in maart 1984 een bonus-malussysteem voor motorfietsverzekeringen. "Het ziet er naar uit dat op zeer korte termijn een groot aantal verzekeraars, waaronder Nationale-Nederlanden en de Holland (Amev) dit voorbeeld zullen volgen", berichtte AssurantieMagazine.
 
De Wereld
De branche had het toch wel moeilijk met het faillissement van levensverzekeraar De Wereld. Op aandringen van de curatoren van die maatschappij besloten de levensverzekeraars die waren aangesloten bij de NVL om een bedrag van ( 3 mln ter beschikking te stellen om een aantal gedupeerden enigszins schadeloos te stellen. Het bedrag zou worden verdeeld over de circa 2.500 polissen met een spaarelement.
 
De Zwolsche Algemeene kwam op de markt met een innovatief schadeverzekeringspakket voor het midden- en kleinbedrijf, onder de naam Spectrum. Niet alleen de tussenpersoon en de betreffende ondernemer speelden in dit programma een rol, maar ook de accountant van de onderneming. Gebleken was namelijk dat bij veel mkb'ers de verzekeringen verdeeld waren over meerdere tussenpersonen en dat er, mede daardoor, over het algemeen sprake was van een gebrekkige vertrouwensrelatie met de assurantieadviseur. Daarentegen bestond er meestal wel een sterke relatie met de accountant.
 
Op 15 maart 1984 werd de WBD Lippmann Groep officieel overgenomen door Nieuw Rotterdam Beheer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.