nieuws

Multidistributie niets voor Belgen

Archief

De Belgische verzekeringswereld moet niet veel hebben van zogeheten multichanneldistributie. Toch zou dat verzekeraars in veel landen extra groei kunnen bezorgen, zo leert onderzoek van Capgemini.

 

In verzadigde markten kan verkoop via meer kanalen een hefboom zijn om nieuwe klanten aan te trekken en meer inkomsten te genereren uit bestaande klanten. Zo zou een verzekeraar in België tot 3,5 polissen per gezin kunnen verkopen, tegen 2,2 polissen wanneer via één kanaal wordt gewerkt. Desondanks is 81% van de Belgische markt tegen een multidistributiemodel.

 

  &nbspWereldwijd is meer dan de helft van de verzekeringsbranche enthousiast over verkoop via verschillende kanalen. Volgens de studie van Capgemini beschouwen Belgen internet in vergelijking met andere landen veel minder als volwaardig verkoopkanaal. Als positieve voorbeelden voor de Belgische markt worden genoemd het bankverzekeringsmodel van KBC en ING’s autoverzekeringssite Ingauto.be.

 

  &nbspCapgemini ondervroeg 2.250 intermediairbedrijven en 59 bestuurders van verzekeraars in vijftien landen, waaronder ons land. Tot de bevraagden behoren Achmea, Delta Lloyd en Lancyr. Over het algemeen heeft een individuele verzekeraar 1,1 tot 1,5 polis lopen bij een verzekerde, terwijl de gemiddelde klant in een verzadigde markt 5,2 verzekeringen heeft en 2 tot 3 verschillende distributiekanalen gebruikt.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.