nieuws

Moonen blij met ‘crisiszekere’ portefeuille

Archief

Wie: Assurantiekantoor Karel Moonen

 
Waar: Heeten (Gld.)
 
Sinds: 1979
 
Medewerkers: 3
 
Relaties: 1.400
 

   Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in deze rubriek telkens een kantoor in beeld gebracht dat ook uit 1979 stamt. Dit keer is dat het kantoor van Karel Moonen uit Heeten dat in dat jaar begon met het verzekeren van Nederlandse militairen in Duitsland.
 
Moonen werd in 1975 door zijn werkgever Nieuwe Eerste Nederlandse (later opgegaan in Aegon) gedetacheerd bij een assurantiekantoor in het Duitse Bramsche dat in de buurt van Osnabrück gelegerde Nederlandse Nav0-militairen en ambtenaren verzekerde. In 1979 startte hij voor zichzelf. Eerst in Bramsche en daarna in Zeven (bij Hamburg) waar hij op verzoek van Ennia een portefeuille overnam. "Inmiddels zijn veel kazernes in Duitsland gesloten, zodat we in 2007 weer naar Nederland zijn verhuisd en vervolgens het kantoor in Zeven hebben gesloten. Ondanks een iets lagere omzet hebben wij in 2008 toch een uitstekend jaar gehad."
 
Met welke verzekeraars doet u zaken?
 
Met Aegon, waar toch nog steeds mijn roots liggen en via DAK en Voogd & Voogd bij een flink aantal andere maatschappijen zoals Allianz, Avéro Achmea, Delta Lloyd, Generali en Nationale-Nederlanden.
 
Bij welke organisaties is het kantoor aangesloten?
 
Bij geen enkele. Ik zie er de noodzaak niet van in.
 
Op welke terreinen adviseert u?
 
De portefeuille bestaat voor 70% uit schadeverzekeringen, voor 20% uit financieringen en voor 10% uit overige verzekeringen. Een mooi 'crisiszeker' pakket, zou ik zeggen. Bij financieringen werken wij samen met Interbank.
 
Welke rol speelt internet in de bedrijfsvoering?
 
Internet zie ik vooral als een aanvulling op de diensten die wij te bieden hebben. Wij zijn nu wel bezig om via de site verzekereninnederland.nl wat meer internetproductie binnen te halen.
 
Wat is het vornaamste marktgebied?
 
Het grootste deel van de klanten is militair of heeft een militaire achtergrond. Zij wonen door heel Nederland en Duitsland.
 
Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair?
 
Voor de kleinere en reeds langer bestaande kantoren vind ik de steeds strenger wordende WFT-eisen een echte bedreiging. Het vergt inmiddels veel tijd en geld om WFT-proof te zijn en te blijven, zodat er voor het eigenlijke werk steeds minder tijd overblijft.
 
Leukste onderdeel van het werk?
 
Het contact met de cliënten en het besef daarbij dat je ondanks het internettijdperk nog steeds toegevoegde waarde hebt.
 
Hoe ziet het kantoor er in 2015 uit?
 
Ik hoop in de toekomst nog flink te kunnen groeien. Met een gemiddelde polisdichtheid van 2,5 is er nog genoeg te doen.
 
Moet de klant worden beloond door de verzekeraar of door de klant?
 
Ik vind dat de beloning voor onze diensten een overeenkomst is tussen verzekeraar en intermediair. Het is aan de klant of hij op grond van de offerte met ons in zee wil gaan of niet. Een cliënt wil, denk ik, niet ook nog eens belast worden met een rekening voor bewezen diensten.
 
Voor welk beroep was u eigenlijk voorbestemd?
 
Als kleine jongen wilde ik altijd touringcarchauffeur worden. Misschien ga ik in de toekomst nog eens als parttime chauffeur werken, alleen voor de nodige ontspanning.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.