nieuws

‘Klanten win je niet met digitaliseren of fuseren’

Archief

Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in deze rubriek telkens een kantoor in beeld gebracht dat ook uit 1979 stamt. Van Abel Assurantiën werd in dat jaar opgericht door Piet van Abel. Hij startte in Roermond met een kleine portefeuille van een makelaarskantoor waar hij zelf in loondienst was.

 

In 1980 trad de huidige eigenaresse Margo Hendriks in dienst als secretaresse/administratief medewerkster. "Ondanks het slechte economische tij groeiden wij die eerste jaren gestaag en dat is nog steeds het geval", zegt ze. Hendriks werd in 1999 mede-vennoot en nam in 2006 het kantoor van Van Abel over. "Piet is overigens nog steeds als adviseur aan het kantoor verbonden."

 

Met welke verzekereraars doen jullie zaken?

 

Nationale-Nederlanden, ASR, Allianz, Delta Lloyd, Aegon, Reaal, De Amersfoortse, Arag, DAS, Mondial Assistance en Legal & General.

 

Bij welke (stands-) organisaties zijn jullie aangesloten?

 

Wij zijn al lange tijd lid van de NVA.

 

Op welke terreinen adviseren jullie?

 

Op alle terreinen van het assurantievak: schade, leven, hypotheken en pensioenen.

 

Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering?

 

De communicatie met de assuradeuren loopt via internet, maar als verkoopkanaal speelt het nauwelijks een rol.

 

Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf?

 

Wij hebben circa 800 relaties en een polisdichtheid van bijna vier. Er is naast mij, en Piet van Abel, één fulltime medewerkster.

 

Wat is jullie voornaamste marktgebied?

 

Onze particuliere relaties zitten vooral in Midden-Limburg, terwijl de zakelijke klanten in Limburg en een deel van Noord-Brabant zitten.

 

Op welk terrein heeft jullie kantoor de beste groeimogelijkheden?

 

In de particuliere sector en in het mkb.

 

Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair?

 

Wij hebben op dit moment het meest te duchten van onze eigen zakenpartners, de assuradeuren. Zij bewegen zich nagenoeg allemaal op het terrein van de direct-writing, waardoor we inkomsten mislopen. Niet altijd omdat zij zo succesvol zijn, maar omdat de provisies nog meer onder druk komen te staan. En onze minder bonafide collega’s vormen een risico, omdat zij de branche in een slecht daglicht plaatsen.

 

Grootste ergernis in de branche?

 

Dat veel assuradeuren ervoor kiezen om rechtstreeks onze relaties te benaderen. Vaak is dit op een verkeerd moment en veelal worden er bij een directe mailing fouten gemaakt doordat administraties niet op orde zijn. Wij ageren al jaren tegen dit soort acties die onze commerciële plannen doorkruisen.

 

Leukste onderdeel van het werk?

 

Het rechtstreekse en persoonlijke contact met de relaties. Na dertig jaar doe je zaken met de tweede en soms zelfs met de derde generatie. Dat geeft een geweldige voldoening.

 

Moet de klant worden beloond door de verzekeraar of door de klant?

 

Door de verzekeraars, omdat particulieren en het mkb nog niet rijp zijn voor een andere constructie. Wat de grootzakelijke markt betreft kan de omslag naar een ander soort beloning wellicht binnen nu en tien jaar worden gemaakt.

 

Wat is de opvallendste ontwikkeling in de branche tijdens de afgelopen dertig jaar?

 

Dat bedrijven klanten denken te winnen door te automatiseren, te digitaliseren en te fuseren. Een groot deel van onze nieuwe relaties hebben wij verkregen dankzij grotere gefuseerde collegakantoren, die veel klanten zijn kwijtgeraakt omdat deze nu eerst postcode en huisnummer moeten doorgeven om te worden (h)erkend.

 

kiezen rechtstreeks onze klanten te benaderen."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.