nieuws

‘Regelgeving gaat ten koste van klantcontact’ Omdat AM dit jaar

Archief

zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in deze rubriek steeds een kantoor in beeld gebracht dat ook uit 1979 stamt

Timmermans Verzekeringen in Oosterhout startte in dat jaar in de achterkamer van Jan en Trees Timmermans, de ouders van de huidige eigenaren Jan en Niels Timmermans. Jan Timmermans senior was op dat moment inspecteur bij Delta Lloyd en had zelf een assurantieportefeuille overgenomen. Na zijn middelbare schooltijd kwam Jan Timmermans junior eind 1989 ook in de zaak en in 1997 verhuisde het bedrijf naar een groter pand in Oosterhout. Na het overlijden van hun vader in 1998 zetten de broers samen met hun moeder de zaak voort. Timmermans adviseert zowel bedrijven als particulieren. Een speciale activiteit van Timmermans is ondergebracht in Tofs (Take Off Financial Stores), een apart bedrijf dat gespecialiseerd is op het gebied van pensioenen en hypotheken. "Wij hebben dat samen met een paar partners opgezet, maar op een gegeven moment besloten zij hun eigen weg te gaan en hebben wij het bedrijf overgenomen", zegt Jan Timmermans. Met welke verzekeraars doen jullie zaken? In principe met alle maatschappijen die zich op het intermediair richten. Bij welke (stands-)organisaties zijn jullie aangesloten? NVA Op welke terreinen adviseren jullie? Bedrijven en particulieren, met name op het gebied van schadeverzekeringen. Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering? Wij maken gebruiken van de mogelijkheden via de digitale snelweg, maar verkopen geen verzekeringen via internet. Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf? We hebben vijftien medewerkers (inclusief Tofs) en zo’n tweeduizend relaties. Wat is jullie voornaamste marktgebied? Oosterhout en omgeving. Onze doelgroep is het mkb en dan vooral transportbedrijven en de agrarische sector. Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair? De overheid met het hele pakket aan regelgeving. Het is een goede zaak dat er toezicht is, maar dit moet niet tot in het extreme worden doorgevoerd. Ik wil graag mijn tijd gebruiken om mijn klanten goede verzekeringsoplossingen te bieden, maar op dit moment ben ik te veel tijd kwijt om te voldoen aan alle eisen die de overheid stelt. Grootste ergernis in de branche Het feit dat verzekeraars over de rug van intermediair een branchebrede concurrentieslag uitvechten. Leukste onderdeel van het werk? Het in overleg met eindklant de juiste oplossing creëren, met een verzekeringsoplossing of iets anders. Meest irritante assurantieadvertentie? Glashelder van Interpolis (dat is het namelijk nooit), Lenen.nl en de radiocommercial van Ditzo Hoe ziet uw kantoor er in 2015 uit? Gelijk qua medewerkers, een verdubbeling van de omzet en volledig gedigitaliseerd. Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant? Persoonlijk vind ik dat het huidige systeem best mag blijven, maar dan zonder afsluitprovisies. Verder ben ik er geen voorstander van om beloningsstructuren afhankelijk te maken van het technisch resultaat van de portefeuille. Welke maatschappij is naar uw idee de eerstvolgende die verdwijnt door een fusie of overname? Ik hoop geen enkele. De markt is al zo dun. Voor welk beroep was u eigenlijk voorbestemd? Mijn ouders vonden dat mijn broer Niels en ik een gedegen middelbare opleiding moesten doen. Verder waren we vrij om te kiezen wat we wilden. Mijn passie is de paardensport. Deze passie is gelukkig overgenomen door mijn gezin. Al mijn zoons rijden pony. Jan Timmermans: "Wij zijn veel tijd kwijt om te voldoen aan alle eisen die de overheid tegenwoordig stelt."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.