nieuws

Privacy speelt voor jeugd geen rol bij kilometerverzekeringen

Archief

Voor de jongeren die hebben deelgenomen aan het project ‘verzekeren per kilometer’ van de Stichting ter Ontwikkeling van Kilometerverzekeringen (Stok) en zes verzekeraars blijken privacyargumenten geen enkele belemmering te vormen om te kiezen voor pay-as-you-drive.

 

Dat is een van de conclusies die kan worden getrokken uit het onderzoeksrapport van de proef. Gedurende een jaar is met behulp van een zwarte doos en mobiele telefonie het rijgedrag gevolgd van een groep van tweehonderd jonge automobilisten tot 27 jaar, verzekerd bij RVS, Nationale-Nederlanden, Unigarant, London, Interpolis of Proteq. De hoogte van de premie werd variabel gemaakt en afhankelijk van het rijdrag. Dit leidde tot significant minder snelheidsovertredingen en een veiliger rijstijl.

 

  &nbsp"Het koppelen van de hoogte van de premie aan het rijgedrag, zoals de snelheid en de acceleratie, had duidelijk een gunstige uitwerking op de rijstijl", aldus Henry de Cock, directeur van Stok en inmiddels ook van intermediairbedrijf Adaptto uit Gorinchem. Adaptto is bekend van de site www.polisvoormij.nl, waar jongeren tot 23 jaar de GoedOpWeg-polis kunnen sluiten, een pay-as-you-drivevariant die wordt aangeboden in samenwerking met Allianz-dochter London en Reaal.

 

Privacy

Daarnaast is London in samenwerking met ABZ zelf een proef gestart met verzekeren per kilometer, dat binnen een jaar in het assortiment autoverzekeringen moet zijn opgenomen. Volgens marketingmanager Ben Hermsen komt de proef wat moeizaam op gang, omdat het langer blijkt te duren dan de geplande drie maanden om voldoende deelnemers te verzamelen. "We hebben gemerkt dat vooral voor ouderen het privacy-aspect wel degelijk een rol speelt. Iets wat bij jongeren veel minder het geval is", aldus Hermsen.

 

Signalen

Nationale-Nederlanden bestudeert momenteel de resultaten van de proef. "Op korte termijn gaan we niets concreets met kilometerverzekeringen doen, maar wellicht dat dit in de toekomst verandert", aldus NN, dat het interessant vindt om te zien dat de deelnemers aan de proef hun rijgedrag laten beïnvloeden door kilometerverzekeren (betalen per kilometer). "Men staat positief tegenover kilometerverzekeren, omdat men het rechtvaardig vindt. Deze signalen zijn voor ons als verzekeraar belangrijk en om die reden blijven wij de ontwikkelingen rond kilometerverzekeren nauwgezet volgen."

 

  &nbspDat geldt ook voor Unigarant: "Wij bestuderen nu of, en zo ja hoe, we op basis van de resultaten ons service-assortiment kunnen uitbreiden."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.