nieuws

‘Let op! Geld lenen kost geld’

Archief

Financiële ondernemingen zijn vanaf 1 april verplicht voor alle reclames over krediet op televisie, radio, internet en in gedrukte media de door de AFM zelf bedachte waarschuwing op te nemen: ‘Let op! Geld lenen kost geld’.

‘Let op! Geld lenen kost geld’

Om het bewustzijn van consumenten over de gevolgen van lenen te verhogen, moeten  aanbieders, bemiddelaars en adviseurs verplicht gebruikmaken van genoemde zin samen met een waarschuwingssymbool dat de toezichthouder beschikbaar stelt. Dat symbool omvat een persoon met aan een enkel een rode loden bal met daarop het euroteken.
Alleen deze waarschuwing (de zin samen met symbool) van de AFM mag gebruikt worden en mag niet zelf vormgegeven worden. Daarnaast zijn er ook regels vastgesteld over de manier waarop deze waarschuwing in de verschillende media moet worden getoond. Uitzonderingen zijn reclames voor hypotheken, omdat die kredieten worden gebruikt voor de aankoop van de eigen woning.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.