nieuws

‘Handjevol boeven haalt imago onderuit’

Archief

Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in het jubileumjaar in deze rubriek steeds een kantoor in beeld gebracht dat net als AM uit 1979 stamt. De eerste 'medejubilaris' is Stoel Assurantiën uit Bennekom. Het bedrijf richtte zich lange tijd op het agrarische bedrijf. "Omdat veel kleine bedrijven verdwenen, zijn wij ons noodgedwongen […]

Omdat AM dit jaar zijn dertigjarig bestaan viert, wordt in het jubileumjaar in deze rubriek steeds een kantoor in beeld gebracht dat net als AM uit 1979 stamt. De eerste 'medejubilaris' is Stoel Assurantiën uit Bennekom. Het bedrijf richtte zich lange tijd op het agrarische bedrijf. "Omdat veel kleine bedrijven verdwenen, zijn wij ons noodgedwongen steeds meer op het mkb gaan richten", zegt directeur Nico Stoel. Hij nam het kantoor in 1984, vijf jaar na de oprichting, over van zijn vader.
 
Met welke verzekeraars doen jullie zaken?
 
Met Delta Lloyd, Nationale Nederlanden, Aegon, London, Reaal, Allianz, Fortis, en enkele beursmakelaars. Het bedrijf heeft geen volmachten.
 
Bij welke (stands-)organisaties zijn jullie aangesloten?
 
Bij geen enkele. Naar mijn idee hebben ze te weinig toegevoegde waarde en rekenen ze te hoge kosten.
 
Op welke terreinen adviseren jullie?
 
Hoofdzakelijk particulieren en het mkb in alle branches.
 
Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering?
 
Een beperkte. Wij hebben een vrij simpele website. Wel gebruiken wij internet voor extranetten en voor Meetingpoint.
 
Wat zijn de kerncijfers van het bedrijf?
 
Ik werk alleen en heb 1.100 klanten met ruim 4.000 polissen.
 
Wat is de voornaamste doelgroep?
 
Het mkb en particulieren rondom Ede. In een straal van circa 30 km zit zo=n 90% van onze klanten.
 
Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair?
 
De internetverzekeraars. Met name door het negatieve imago dat is ontstaan door allerlei schandalige meldingen in de media.
 
Grootste ergernis in de branche?
 
Maatschappijen die kleinere kantoren niet voor vol aanzien. omdat de bulkproductie daar niet vandaan komt.
 
Leukste onderdeel van het werk?
 
Persoonlijk contact en het zoeken naar oplossingen voor complexe verzekeringsproblemen.
 
Meest irritante assurantieadvertentie?
 
Ditzo/Datzo en Allsecur. Met name omdat ze de indruk wekken dat alleen hun producten goed en goedkoop zouden zijn. De gehele toonzetting is ergerlijk.
 
Moet het intermediair door de verzekeraar of de klant worden beloond?
 
Door beide. Voor mij is dat de eerlijkste oplossing. Per slot van rekening werk ik ook voor beide partijen.
 
Welke niet meer bestaande maatschappij mist u?
 
NOG Verzekeringen, opgegaan in Reaal, was een kleine maatschappij, zeer intermediair gericht, met goede producten en een goed persoonlijk contact. Mijn vader heeft hier tot 1979 gewerkt als landelijk chef buitendienst en zelf heb ik een jaar stage gelopen bij NOG. Ik kende dus veel mensen persoonlijk.
 
Voor welk beroep was u eigenlijk voorbestemd?
 
Het zelfstandig ondernemen is mij met de paplepel ingegoten.
 
Wat is de opvallendste ontwikkeling in de branche tijdens het dertigjarig bestaan?
 
Automatisering. Wij hebben dit in 1984 direct opgepakt en zijn momenteel volledig geautomatiseerd. Wij werken nu naar volle tevredenheid met het pakket Online Plus van Online Software.
 
Wat is het grootste misverstand over de verzekeringsbranche bij de consument?
 
Door de veelvuldige negatieve publiciteit in de media worden nagenoeg alle tussenpersonen en verzekeraars gezien als snelle zakkenvullers. Een handjevol slechterikken haalt het hele imago van de branche onderuit.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.