nieuws

Woontrust ziet ruimte voor nieuwe serviceprovider

Archief

Onderscheiden

Woontrust onderscheidt zich op een aantal punten van andere partijen. "Wij willen niet alles bieden. Wij richten ons alleen op financiële woonproducten, dus bijvoorbeeld geen uitvaartpolissen. Er moet altijd een relatie zijn met het huis. Zo gaan we wel consumptief krediet aanbieden, maar dat moet dan wel bestemd zijn voor het inrichten van de woning of voor de tuin en niet voor de aanschaf van een auto. Wij hebben op woongebied veel expertise in huis, die we ook voor zulke producten kunnen inzetten."
De financiële woonproducten waar Besuijen op doelt, zijn hypotheken, consumptief krediet, woonhuisverzekeringen en vermogensopbouwproducten. "Wij denken dat we met circa zeven hypotheekaanbieders nagenoeg alle behoeften in die sfeer kunnen afdekken. Voor specifieke afwijkende aanvragen weet de tussenpersoon de gespecialiseerde partijen wel te vinden."
Het intermediair gaat geen vaste bijdrage betalen voor een aansluiting bij Woontrust. "Centraal staat de vrije keuze van de ondernemer. We gaan dus geen gedwongen afname met een abonnementsvorm hanteren; we gaan ook niet alles aanbieden. Het is onmogelijk dat een binnen- en buitendienst de producten van 25 aanbieders van binnen en buiten kennen. We willen deskundigheid bieden, dus moeten we keuzes maken."
Alle producten zullen worden aangeboden onder de merknaam van de leverancier. "Ons assortiment moet flexibel en concurrerend blijven. Dat kan alleen als je vooraf ruimte creëert om op een kritische manier wijzigingen in je assortiment door te voeren. De ervaring leert dat met huismerken minder kritisch wordt omgegaan. Overigens hebben we via Quion Hypotrust als eigen merk."
 
Aanbieders
Woontrust start in eerste instantie met Hypotrust, Direktbank, ING, Florius en SNS Bank als geldgevers. In februari volgt een tweede groep hypotheekverstrekkers. "We doen het stap voor stap, omdat we nu met nieuwe processen en nieuwe partijen starten. We moeten zorgen dat er een degelijke structuur is."
Voor consumptief krediet wordt samengewerkt met Credivance en Interbank. "Daarnaast bieden we een opleidingsprogramma aan."
Woontrust start op provisiebasis, een keuze die door sommigen als tegen de trend in kan worden gezien. "Ik heb het gevoel dat iedereen nu aan het doorslaan is naar werken op basis van een uur- en stukstarief. Naar mijn gevoel zal er een mengvorm van variabele provisie, vaste provisie en uurtarief overblijven. Het is gewoon nog niet helder wat het precies gaat worden. Ik denk ook dat het model dat wij kiezen, gunstiger is voor het intermediair dan de modellen die we doorgaans zien in de providersmarkt." Besuijen stelt dat doordat Woontrust (doorgaans) geen dossierkosten zal berekenen aan het intermediair de opbrengst voor complexe producten in het eerste jaar wat hoger ligt dan bij de concurrentie. "Dat kan gunstig zijn voor de liquiditeit van de tussenpersoon. De ontwikkeling van netto-producten is ook interessant. Echter: hoe je het ook bekijkt, de klant betaalt de tussenpersoon voor zijn diensten. Dat was zo en dat zal zo blijven. De consument is de enige in de keten die betaalt. Een tussenpersoon kan wel een nettoproduct geleverd krijgen van een aanbieder, maar voor de consument blijft de totaalprijs ongeveer hetzelfde."
 
Niet de put in praten
Besuijen baalt van de negatieve beeldvorming rondom de branche. "Er zijn veel tussenpersonen die goed en deskundig werk leveren. Er wordt in deze branche bovenmatig veel gestudeerd. We moeten ophouden met elkaar de put in te praten. Natuurlijk is de markt moeilijk, maar we moeten beter voor onszelf opkomen. Ik mis dat in de markt. Wat is er nu mis met provisie, mits die in verhouding staat tot de geleverde dienst? Als de adviseur gewoon goed zijn werk doet, is er niets aan de hand. De vergoedingsstructuur is dan eigenlijk niet zo belangrijk."
 
Hypotrust
Woontrust maakt een vliegende start omdat de 1.700 kantoren die met Hypotrust zakendoen, meteen toegang krijgen tot de serviceprovider. De hypotheekproductie is dit jaar na een slecht 2008 sterk verbeterd bij Hypotrust: "Ons marktaandeel is gestegen van 0,5% naar 1,3%. De afgelopen twaalf maanden hebben we bijna 10.000 aanvragen behandeld, waarvan meer dan 65% tot een hypotheek heeft geleid." De productie schat Besuijen voor dit jaar in op € 850 mln, tegen € 500 mln vorig jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.