nieuws

De vergelijkers vergeleken

Archief

Wie op Google zoekt op het woord ‘autoverzekering’, vindt maar liefst 712.000 pagina’s. Zie daaruit nog maar eens je keuze te bepalen. Vergelijkingssites als Independer.nl, Verzekeringssite.nl en Premie.nl, steevast aanwezig in de hoogste Google-regionen, zeggen uitkomst te kunnen bieden. Maar hoe compleet, onafhankelijk en transparant zijn die vergelijkers nu eigenlijk?

Meeste vergelijkingssites ontvangen vergoedingen van autoverzekeraars
 
Een inventarisatie onder de belangrijkste autoverzekeraars leert dat de meeste maatschappijen zeggen in de huidige tijd niet meer om de vergelijkingssites heen te kunnen. Vergelijkingssites die door autoverzekeraars het vaakst worden genoemd als partner, zijn Independer.nl, Verzekeringssite.nl, Premie.nl, Geencentteveel.nl en FX.nl. Daarnaast is er een toenemend aantal assurantiekantoren dat het kunstje heeft afgekeken en op de eigen website ook begint met een vergelijker.
 
Afzetkanaal
"Veel mensen oriënteren zich tegenwoordig online bij het aanschaffen van een verzekering en de vergelijkingssites trekken samen veel verkeer", aldus Univé. Ook volgens Aegon zijn de sites de afgelopen jaren een belangrijk afzetkanaal geworden. "Er is duidelijk een behoefte van de consument om zelf de premies van autoverzekeringen online te kunnen vergelijken en indien mogelijk ook te sluiten. Aegon kan en wil, omdat de consument zelf zijn distributiekanaal kiest, geen kanaal uitsluiten."
Reaal, Delta Lloyd, Klaverblad en London zien de vergelijkingssites eenvoudig als een manier die door het intermediair of de volmacht wordt gebruikt om producten te verkopen. Allianz vindt dat eigenlijk ook, maar redeneert wat krampachtig: "Allianz werkt uitsluitend samen met assurantieadviseurs. Als een vergelijkingssite een intermediair aanbeveelt, verloopt het aanvragen van een autoverzekering via dat intermediair. Deze dient natuurlijk wel een samenwerkingsovereenkomst met Allianz te hebben."
Dochter en internetverzekeraar Allsecur, daarentegen, kent geen enkele gêne richting het intermediair en heeft zelfs een naar eigen zeggen onafhankelijke vergelijker op de eigen website opgenomen. "Consumenten krijgen daarmee snel inzicht in het aanbod, in prijs en kwaliteit. Vergelijken wordt daarmee gemakkelijker en dus de keuze ook."
Intrasurance is eigenaar van Verzekeruzelf.nl en tevens het volmachtbedrijf achter zo'n zeventig internetlabels. Intrasurance maakt naast Independer.nl gebruik van een groot aantal zogeheten blue- en whitelabelsites en affiliatepartnersites, die worden ingezet door serviceproviders en assurantiekantoren.
"Een white label (ook wel private label) is een assurantiekantoor dat via ons bedrijf een website heeft in de eigen huisstijl", legt oprichter Frank Cooler uit. "Intrasurance zorgt voor de website, de technologie en de gehele geautomatiseerde verwerking van de transactie, inclusief de schadeafhandeling. Een blue label is een overkoepelend label waarbij een assurantiekantoor zich kan aansluiten, zoals SmartDirect.nl. De consument kiest hier voor een kantoor/adviseur bij hem of haar in de buurt. Intrasurance administreert welke klanten hun polis via welke adviseur sluiten en zorgt verder voor de website, de technologie en de gehele geautomatiseerde verwerking van de transactie inclusief de schadeafhandeling. Affiliates zijn partijen op het internet die een banner of rekenboxje van ons merk voeren en beloond worden voor elke bezoeker en/of klant die zij aanbrengen."
Voor Intrasurance is het gebruik van al deze sites simpelweg "een onderdeel van de internetmarketingstrategie". Over de precieze grootte van het aandeel dat vergelijkingssites hebben in het totale premie-inkomen van autoverzekeraars wordt "uit concurrentieoverwegingen" meestal angstvallig het zwijgen toegedaan. Alleen Klaverblad wilde deze vraag beantwoorden en noemde een percentage: 10%.
 
'Loyaliteit klanten is laag'
Aan de andere kant zijn er ook maatschappijen, zoals De Noordhollandsche van 1816, die duidelijk stelling nemen tegen de vergelijkingssites. Zij menen dat consumenten door het enorme aanbod op internet door de bomen het bos niet meer kunnen zien en veel beter af zijn met een goed advies en een scherpe aanbieding van een tussenpersoon. Zij doen dus bewust niet mee met de vergelijkingen. Als producten van deze verzekeraars onverhoopt toch opduiken op vergelijkingssites, komt dat omdat gebruik wordt gemaakt van Rolls-data, waarin de tarieven van deze verzekeraars veelal wél zijn opgenomen.
 
Een nieuwkomer als Inshared, die zich profileert als 100% internetverzekeraar, doet om diverse redenen niet mee op de vergelijkingssites: "Inshared kent een jaarbeloning. Overwinsten worden gegarandeerd terugbetaald aan klanten. Deze jaarbeloning kan niet meegenomen worden in de vergelijking, waardoor een objectieve vergelijking niet kan plaatsvinden", aldus directeur Felix Tenniglo. Daarnaast kent de verzekering van Inshared volgens hem dekkingen die niet vergelijkbaar zijn. Ook vindt men bij Inshared de acquisitiekosten van de vergelijkingssites fors en de loyaliteit van de klanten laag.
Interpolis is van mening dat de keuze voor een autoverzekering niet alleen wordt bepaald door de prijs. "Naast de prijs spelen de kwaliteit van het product, de dekking en de dienstverlening een belangrijke rol. Interpolis vindt dat dit moet worden meegenomen bij het maken van de keuze. Helaas is die mogelijkheid er niet bij vergelijkingssites." Een andere reden is dat Interpolis heeft gekozen om de verkoop van particuliere verzekeringen via de Rabobank te laten lopen. "Hier past dus geen verkoop in via andere distributiekanalen."
 
Voor de overige Achmea-merken geldt dat slechts marginaal wordt samengewerkt met vergelijkingssites. Alleen Avéro Achmea noemt op de valreep Independer.nl nog als site waarmee wordt samengewerkt, omdat de site "een intermediair is van Avéro Achmea". "Vergelijkingssites spelen dus geen grote rol voor onze business", zo luidt het officiële groepsstandpunt. Ten slotte is er nog Ditzo, de internetverzekeraar van het ASR-concern die het niet zozeer moet hebben van de lage premies, maar meer van de bijzondere voorwaarden. Op dit moment zijn de autoverzekeringen van Ditzo te vergelijken op de Verzekeringssite.nl en Premie.nl. Met Independer werden oktober vorig jaar gesprekken gevoerd, maar die hebben niet tot geleid tot een samenwerking. Ditzo wil zich kunnen onderscheiden op vergelijkingssites. "Prijs is wat ons betreft niet het enige waarop je moet vergelijken. Product- en servicecomponenten zijn minstens zo belangrijk in de ogen van de zoekende consument. Op Verzekeringssite.nl komen wij bijvoorbeeld met een groen uitroeptekentje in beeld, vanwege een aantal aspecten in onze propositie dat als goed en uniek beoordeeld wordt."
 
Niet één site compleet
Omdat niet alle verzekeraars meedoen, bestaan er geen vergelijkingssites die daadwerkelijk alle in Nederland beschikbare autoverzekeringen kunnen vergelijken. Niet één site is dus compleet. Het loont voor consumenten daarom de moeite om een aantal vergelijkingen te maken op verschillende sites. Independer.nl streeft naar eigen zeggen naar volledigheid en daarom kunnen de producten van "vrijwel alle" aanbieders worden vergeleken en soms ook direct worden gesloten. Op de site staan 51 autoverzekeraars opgesomd. Opmerkelijk genoeg ook Univé dat al enige tijd is gestopt met de verkoop van autoverzekeringen via Independer.nl. "Op de site van Independer kunnen ook producten worden vergeleken van aanbieders waar zij geen samenwerking mee heeft. Independer is hierbij echter afhankelijk van de aanlevering van premies en voorwaarden door verzekeraars. Een aantal verzekeraars levert bewust geen tariefsgegevens aan, omdat anders in de vergelijking op Independer.nl zichtbaar wordt dat hun tarieven niet concurrerend zijn", luidt het ietwat zuur op de website.
 
Andere mobiliteitsverzekeringen
Verzekeringssite.nl beweert eveneens dat "nagenoeg alle" aanbieders in de vergelijkingen zijn opgenomen. "Ongeacht of we er een samenwerking mee hebben. Ook is een aantal verzekeraars opgenomen die in geen enkele andere vergelijking voorkomen." Op de site staan 44 autoverzekeraars opgesomd, die meedoen in de vergelijkingen en ook op Verzekeringssite.nl kunnen de producten van sommige maatschappijen direct worden gesloten.
Premie.nl van Erik de Voogd is momenteel alleen actief met het vergelijken van autoverzekeringen, "maar dit wordt binnenkort uitgebreid richting andere mobiliteitsverzekeringen, zoals motorfiets en bestelauto", kondigt hij aan. Premie.nl werkt samen met "de belangrijkste" Nederlandse verzekeringsmaatschappijen.
"Wij doen zaken met negentien direct writers en achttien intermediaire maatschappijen", aldus De Voogd. "Ook partijen die niet rechtstreeks zaken met ons doen, worden vergeleken op Premie.nl. Zo nemen FBTO, Univé en InShared geen leads bij ons af, maar staan ze wel in onze vergelijking. In totaal kunnen er 138 verschillende autoverzekeringsproducten op onze website worden vergeleken."
Op de site van de Nationale Hypotheek Pas (NHP), sinds mei dit jaar ook actief met autoverzekeringen, kunnen de producten van vijftig autoverzekeraars met elkaar worden vergeleken. Datzelfde geldt voor de financiële consumentensite FX.nl. Geencentteveel.nl vergelijkt 'slechts' 22 autoverzekeraars met elkaar, "maar wij beschouwen als vergelijker autoverzekeringen niet als onze core-business", aldus Johan Berkouwer.
 
De Consumentenbond die al sinds jaar en dag vergelijkingen maakt van autoverzekeringen, biedt zijn leden sinds augustus 2009 de mogelijkheid op de website te berekenen welke autoverzekeraar in hun situatie de beste keus is. Er zijn gegevens van 28 verzekeraars beschikbaar. Prijsvechters als Hema, Ineas, Kruidvat, National Academic, Nationaal Spaarfonds, Orion Direct en Verzekeruzelf doen echter (nog) niet mee in de vergelijkingen. Na het invullen van de benodigde gegevens verschijnt een lijst met verzekeraars en bijbehorende jaarpremies. Het is vervolgens aan de consument om contact te zoeken met de verzekeraar van zijn keuze; direct een polis sluiten kan niet bij de Consumentenbond en ook worden geen leads doorgegeven.
 
Verdienmodel
De vergelijkingssites zijn dus geen van alle compleet, maar hoe objectief en onafhankelijk zijn hun vergelijkingen nu eigenlijk? Consumenten hebben vaak – ten onrechte – het idee dat een vergelijkingssite een soort 'mini-Consumentenbond' is, die geheel onafhankelijk en zonder winstoogmerk vergelijkingen maakt en adviezen geeft. Achter de meeste sites zit echter een grote of kleine tussenpersoon, voor wie de vergelijkingssoftware een marketinginstrument is. Om te kunnen bepalen hoe onafhankelijk en objectief de vergelijkingssites zijn, is het zaak uit te vinden van wie ze zijn, wat de relatie is met hun opdrachtgevers (de verzekeraars) en last but not least hoe het verdienmodel eruit ziet.
 
Voordeliger
Independer.nl bestaat inmiddels tien jaar. Met meer dan 100.000 klanten noemt het bedrijf zichzelf de grootste online adviseur van Nederland. De adviezen noemt Independer.nl onafhankelijk en objectief. Ze worden "op geen enkele wijze beïnvloed door de aanbieders van de producten." Independer.nl maakt ook geen productieafspraken met aanbieders van financiële producten. Wel kan het zo zijn dat sommige producten bij Independer voordeliger uit de vergelijkingen komen dan elders. Dat heeft dan te maken met kortingen die Independer.nl 'als grote intermediair' kan aanbieden. "Deze kunnen oplopen tot 40% en geven wij geheel door aan de consument", aldus Independer. Wanneer de consument een productkeuze heeft gemaakt en informatie of een offerte aanvraagt bij een aanbieder, vraagt Independer.nl voor deze lead een vaste vergoeding van de aanbieder aan wie zij een klant doorverwijst van € 47,50, aldus directeur Ruud Martens. "Als de consument besluit om het product via Independer.nl af te nemen, ontvangt het bedrijf hierover een doorlopende provisie van 20% of een vaste vergoeding van € 195 van de aanbieder waar het product van wordt afgenomen."
 
Tarieven
Verzekeringssite.nl is gestart in 2000 en volledig eigendom van oprichter Erik Hordijk en Ilse de Ligt. "We werken geheel onafhankelijk. Dat wil zeggen dat Verzekeringssite.nl geen banden heeft met verzekeraars. We vergelijken alle verzekeraars op dezelfde objectieve wijze. Natuurlijk voor zover we beschikken over de premies en polisvoorwaarden", meldt de site. Verderop staat: "Verzekeringssite krijgt haar inkomsten uit het doorsturen van de offerteaanvragen en het sluiten van verzekeringen."
Een lead (dus het doorsturen van een offerteaanvraag) kost bij de Verzekeringssite € 32,50, meldt Hordijk desgevraagd. Hoewel Verzekeringssite.nl hiermee zeker niet de duurste vergelijker is, heeft de hoogte van de tarieven aanbieders als Ineas, Verzekeruzelf.nl en PolisDirect doen besluiten de samenwerking met Verzekeringssite.nl stop te zetten.
 
Transfers
Premie.nl in Roosendaal heeft als enige aandeelhouder de stichting Administratiekantoor Premie.nl. Sinds ruim een jaar staat het bedrijf op eigen benen, nadat volmachtbedrijf Voogd & Voogd zijn belang overdeed aan het personeel van de vergelijkingssite, onder wie directeur Erik de Voogd. Voogd & Voogd blijft wel producten leveren aan Premie.nl, maar neemt daarbij dezelfde plaats in als de andere leveranciers.
Volgens directeur Erik de Voogd kent Premie.nl twee soorten afnemers: direct writers en tussenpersonen. "Direct writers kunnen alleen leads afnemen. Daarvan kennen we twee soorten: 'transfers' en 'kopie offertes'. Een 'transfer' is een bezoeker die doorklikt naar de website van de direct writer om daar mogelijk een verzekering aan te vragen, een 'kopie offerte' is een kopie van een volledig ingevulde offerte die een consument heeft opgevraagd. Of de verzekering vervolgens wordt gesloten, weten we niet. We ontvangen geen vergoeding per aanvraag. De vergoeding voor een 'transfer' bedraagt € 7,50 en voor een 'kopie offerte' € 12,50." De Voogd wijst erop dat een lead nog geen aanvraag is. De direct writers kijken daarom naar hoeveel leads er gemiddeld leiden tot een aanvraag. Zo kunnen ze zien wat een aanvraag uiteindelijk heeft gekost. "Sommige direct writers streven naar gemiddeld € 60 per aanvraag, andere nemen genoegen met € 120." Volgens De Voogd laten partijen als Polis Direct, Onna Onna, De Kilometerverzekering en Verzekersnel zich vanwege de relatief lage kosten per aanvraag alleen door Premie.nl vergelijken.
Zoals gezegd kunnen ook tussenpersonen bij Premie.nl 'kopie offertes' en aanvragen afnemen. Een 'kopie offerte' kost de tussenpersoon € 12,50. Bij een aanvraag gaat het eerste jaar aan provisie naar Premie.nl. "De polis staat wel direct op naam van de tussenpersoon", aldus De Voogd.
 
Vaste vergoeding
De relatief nieuwe vergelijker NHP is een onderneming gevestigd in Tilburg. Bestuurder is de P.G. Lijesen Holding van directeur Pieter Lijesen. NHP is een wat vreemde eend in de bijt, want het bedrijf werkt niet op provisiebasis, maar brengt in plaats daarvan de consument jaarlijks een bedrag van € 59,50 als vaste vergoeding in rekening. "Iedere verzekering is voor ons evenveel werk. Daarom kiezen wij voor een vaste vergoeding", aldus Lijesen, die sinds mei 2009 ook autopolissen vergelijkt en sluit. Eerder was NHP al begonnen met het tegen een vaste vergoeding sluiten van hypotheken en overlijdensrisico- en inkomensverzekeringen.
 
Geen beloning?
FX.nl, gevestigd in Amsterdam, is een financiële consumentensite met het oogmerk het versnipperde aanbod van informatie op het terrein van geld en verzekeringen op objectieve en praktische wijze toegankelijk te maken, meldt de website. "Wij bemiddelen niet bij het afsluiten van verzekeringen of financiële producten en zijn evenmin actief als adviseur. FX.nl ontvangt dan ook geen provisie of andere vorm van beloning die samenhangt met het tot stand komen van overeenkomsten tussen consumenten en financiële marktpartijen. Wij genereren inkomsten uit op internet gebruikelijke advertentiemodellen."
Insiders geven echter aan dat FX.nl wel degelijk leads en offertes verkoopt en verzekeraars en tussenpersonen daarvoor vergoedingen in rekening brengt. "De kosten bedragen tussen € 15 en € 45 per offerteaanvraag. Het bedrag is afhankelijk van het aantal aangevraagde offertes door de consument. Vraagt deze één offerte aan, dan bedragen de kosten € 45; vraagt hij er drie aan, dan rekenen ze € 15 per verzekeraar."
 
Onafhankelijk
Geencentteveel.nl noemt zichzelf ook een onafhankelijke vergelijkingswebsite voor particuliere verzekeringen en is eigendom van Geencentteveel.nl BV, dat geen banden heeft met verzekerings- of bankinstellingen. Geencentteveel.nl ontvangt een vaste vergoeding per lead, maar hoeveel dat is, is niet bekend. Ook bestaat de mogelijkheid om online verzekeringen te sluiten via partner Comoditas, die is gespecialiseerd in het afhandelen van verzekeringen via internet.
"Ook Comoditas is volkomen onafhankelijk van alle verzekeringsmaatschappijen", aldus de website.
 
Kleine lettertjes
De conclusie is dat alle onderzochte vergelijkingssites claimen onafhankelijk te zijn van welke verzekeringsmaatschappij dan ook. Toch laten de meeste, met uitzondering van de Consumentenbond en NHP, zich wel belonen door de verzekeraars, in de vorm van een vergoeding per lead en/of provisie. Op de websites is informatie over het verdienmodel van de vergelijkers voor de doorsnee-consument doorgaans niet of slechts met moeite 'in de kleine lettertjes' te vinden. FX.nl is volgens insiders op de site niet eerlijk over het verdienmodel, terwijl Independer.nl en Verzekeringssite.nl er op hun websites wel vrij transparant over zijn.
Consumenten die op internet op zoek gaan naar een autoverzekering en daarbij de voordeligste keuze willen maken, zijn gebaat bij een onafhankelijke vergelijker die een zo compleet mogelijk aanbod kan meenemen in de vergelijkingen. Het blijft derhalve de moeite lonen op een aantal sites een vergelijking te maken, omdat niet één vergelijker echt compleet is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.