nieuws

ABN Amro en Fortis verliezen marktaandeel in hypotheken

Archief

Aegon is dit jaar de grote winnaar

 

In het derde kwartaal van dit jaar hebben ABN Amro (-2%) en Fortis (-3%) van de hypotheekverstrekkende concerns het meeste marktaandeel moeten prijsgeven, blijkt uit gegevens van IG&H.

 

Fortis had vorig jaar een marktaandeel van bijna 9%; ABN Amro was goed voor ruim 13%. ING verliest minder terrein, terwijl Aegon met een verdubbeling van het marktaandeel (vorig jaar circa 3%) de grote winnaar is. Dat komt volgens IG&H, doordat Aegon veel langlopend pensioengeld heeft, dat kan worden aangewend voor hypotheekverstrekking. Voor ING, ABN Amro en Fortis geldt juist kapitaalschaarste als voornaamste reden voor het teruglopende marktaandeel. "Bij ABN Amro is Florius het enige label dat nog in de lift zit; bij ING Groep is marktaandeel van de ‘nieuwe’ ING lager dan de oude labels ING Bank en Postbank samen hadden in 2008." Daarentegen boekt Fortis-dochter Alkmaar Hypotheken al het hele jaar een stijging. "Het marktaandeel is vier keer zo groot als in dezelfde periode vorig jaar." Alkmaar levert de gelden voor de hypotheken van Reaal.

 

Rabobank en SNS Reaal weten het marktaandeel licht te vergroten. "Rabobank weet overigens alleen te profiteren met het eigen label, terwijl Obvion is gekrompen ten opzichte van 2008."

 

De totale hypotheekomzet is volgens IG&H in het derde kwartaal uitgekomen op _ 16,8 mld, 34% minder dan een jaar geleden.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.