nieuws

Zorgverzekeraars doen het beter

Archief

Zorgverzekeraars zijn beter gaan presteren. Het nieuwe zorgstelsel en publicatie van vergelijkende kwaliteitsinformatie gaat samen met betere prestaties van zorgverzekeraars. Tot die conclusie komen onderzoekers van het Nivel en het Centrum Klantervaring Zorg.

 

Zo bestaat er minder onduidelijkheid over wanneer consumenten moeten bijbetalen voor de zorg, de bejegening van klanten is verbeterd en is de informatie duidelijker. Verzekerden beoordelen de verzekeraars in het algemeen positiever dan voorheen.

 

Voor de vergelijking is gebruik gemaakt van de zogenoemde Consumer Quality Index (CQ-index). In een landelijk onderzoek zijn de prestaties van de zorgverzekeraars naast elkaar gezet en daaruit blijkt dat de zorgverzekeraars naar elkaar toe zijn gegroeid.

 

"De onderlinge verschillen zijn kleiner geworden doordat de verzekeraars die eerst gemiddeld presteerden, meer vooruit zijn gegaan dan verzekeraars die al gemiddeld of bovengemiddeld presteerden", aldus de onderzoekers.

 

Reputatieschade

Volgens Nivel-onderzoeker Michelle Hendriks zijn verzekeraars niet naar elkaar toe gegroeid doordat verzekerden massaal overstapten. "Maar het openbaar publiceren van hun prestaties, bijvoorbeeld op Kiesbeter.nl, en de ingevoerde marktwerking lijken genoeg druk te geven voor zorgverzekeraars om hun prestaties op te krikken. Drie mogelijke drijfveren zijn de angst om klanten te verliezen, angst voor reputatieschade en dat ze uit zichzelf niet slecht willen presteren."

 

Het is uit het onderzoek niet duidelijk geworden welke van deze drie het belangrijkste is. "Aannemelijk lijkt dat vooral angst voor reputatieschade en de angst om klanten te verliezen een rol spelen."

 

Verbeterpunten

Het gaat wel beter, maar niet alles is al op niveau. "Jammer genoeg blijven verbeterpunten uit het oude stelsel nog steeds bestaan. De telefonische bereikbaarheid is niet verbeterd. Onzekerheid over bijbetaling wordt weliswaar minder, maar is nog niet verdwenen. Dit zijn dan ook belangrijke dingen om op te letten als iemand een zorgverzekeraar gaat kiezen. Voor de zorgverzekeraars bieden deze punten een kans om zich te onderscheiden", aldus Hendriks.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.