nieuws

Rugnummers

Archief

Nederlandse levensverzekeraars zijn duur. Dat stelt De Nederlandsche Bank (DNB), in het recente kwartaalbericht. Nou ja, relatief dan. In andere landen zijn ze minder duur, die levensverzekeraars. De toezichthouder vindt "het intensieve gebruik van tussenpersonen als distributiekanaal" hier een vermeldenswaardige oorzaak van. Ter staving van die bewering is van McKinsey een plaatje van Europa geleend. Dat leert dat Nederland een van de weinige landen is waar ‘onafhankelijke tussenpersonen’ voor de meeste premieomzet van levensverzekeraars zorgen.

 

Het vermelden van McKinsey als bron zal het feit gewicht mee moeten geven, maar zo’n plaatje zegt natuurlijk niets over de kosten van distributiekanalen. Hooguit blijkt dat de hoge kosten van levensverzekeraars in ons land samenvallen met een intensieve samenwerking met tussenpersonen. Dat betekent nog niet dat het één de oorzaak is van het ander. In tijden waarin het imago van het intermediair zwaar onder vuur ligt, is de suggestie van DNB – zonder verdere onderbouwing – ronduit kwalijk.

 

Wellicht wél een goede suggestie is, dat DNB eens onderzoekt uit welke componenten de nog altijd hoge kosten bestaan die levensverzekeraars in hun producten inbouwen. Dan kan gelijk kritisch worden gekeken naar het bijna slaafs volgen van de Wabeke-aanbeveling bij (nieuwe) beleggingsverzekeringen. Daar zouden polishouders, en daar doet DNB het toch allemaal voor, de toezichthouder nog wel ’s dankbaar voor kunnen zijn.

 

Intussen meent het instituut DSI dat assurantieland maar matig aandacht heeft besteed aan integriteit. DSI, dat zich voorheen bezighield met registers in de effectenwereld, wil elke financiële dienstverlener een rugnummer geven. Klikkend op één van die 75.000 nummers moeten consumenten informatie vinden over de identiteit van hun adviseur, zijn gedrag, integriteit, referenties, faillissementen en diploma’s. Dat zou deskundige en integere adviezen waarborgen.

 

Het idee kent tal van bezwaren op het vlak van uitvoering, kosten en privacy. Voorts zal het aantal consumenten dat hiervan gebruik gaat maken minder zijn dan de 75.000 personen in het register. Bovendien mikt DSI met de vrijwillige inschrijving op de zogeheten ‘bovenkant van de markt’. Daar zijn juist de problemen met integriteit niet! Los van de bedenkingen, is er geen enkele garantie dat dit register meer oplevert dan een eisenpakket op het vlak van deskundigheid, (belonings-)transparantie, zorgplicht en toezicht. En het bestaande pakket is al kostbaar genoeg. Nog zo’n DSI-register erbij en DNB krijgt vanzelf gelijk: het intermediair is duur!

 

Henri Drost

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.