nieuws

PC Hooft geeft cowboys geen kans

Archief

Dubbeltje per maand

PC Hooft Uitvaartverzekeringen, onderdeel van de PC Hooft Groep, werd in 1931 opgericht door een groep Amsterdamse gemeenteambtenaren. Die vonden het sociaal onwenselijk dat de armen geen uitvaart konden betalen en zomaar in de grond werden gestopt. Ze startten daarom een coöperatie, waar iedereen voor een dubbeltje per maand verzekerd was van een fatsoenlijke uitvaart. Het zwaartepunt van het bedrijf lag toen bij de uitvaartorganisatie en ligt daar in feite nog steeds, stelt Janssen. "Wij zijn al lang geen coöperatie meer, maar een stichting. Ons primaire doel bij het sluiten van verzekeringen is dan ook het op termijn veiligstellen van uitvaarten. Het is niet ondenkbaar dat het verzekeren ooit een doel op zich wordt, maar op dit moment hebben wij nog geen concrete plannen in die richting." Het premie-inkomen van PC Hooft is vorig jaar fors gestegen: van _ 4,2 mln naar _ 9,2 mln, terwijl het nettoresultaat verbeterde van _ -335.000 naar _ 646.000. Het beleid van de PC Hooft Groep is in de loop der jaren een aantal keren gewijzigd. In de jaren zeventig verkocht het bedrijf verzekeringen onder de naam PC 171, die verwijst naar het adres waar het bedrijf oorspronkelijk was ge-vestigd. "Ja, heel creatief waren wij toen nog niet in onze presentatie", grinnikt Janssen. "Wij hebben ons altijd uitsluitend op ons vakgebied gericht. In die jaren hadden we een grote portefeuille, van wel tienduizenden verzekerden." "Die portefeuille is daarna verkocht aan Proteq, wat nu Reaal is, en met dat geld is ooit Westgaarde gekocht." Met circa veertig hectare is dat de grootste begraafplaats van Nederland.
 
60.000 relaties
In 2003 besloot de PC Hooft Groep de verzekeringsactiviteiten nieuw leven in te blazen onder de naam PC Hooft Verzekeringen. Twee jaar geleden werd Janssen gevraagd om deze naamloze vennootschap te professionaliseren. "De eerste stap was om een eigen automatiseringssysteem, met webportal, op te starten", zegt hij. "Vervolgens zijn we een eigen buitendienst begonnen, speciaal om ons eigen bestand te bewerken. Wij hebben namelijk nog zo'n zestigduizend relaties. Daarvan zijn er velen al in het dubbeltjestijdperk lid geworden. Het is logisch dat je dan wel heel erg oud moet worden om je begrafenis nog te kunnen betalen." De PC Hooft Groep heeft nu een verkoopafdeling van negen mensen en twee verbonden adviseurs. Zij moeten al deze mensen uit het bestand benaderen met adviezen om eventueel hun pakket aan te vullen.
 
Bonafide
De derde stap is nu om zelfstandige assurantietussenpersonen in te schakelen voor de verkoop van uitvaartverzekeringen. "De kunst is om de bonafide adviseurs op te sporen en dat is nog niet zo makkelijk. Want ik constateer dat er met name in de uitvaartbranche een flinke hoeveelheid twijfelachtige figuren werkzaam is. Wij hebben daarom een speciaal bureau ingeschakeld dat het voorwerk doet en de afspraken maakt met kandidaat-kantoren. Maar als je een agentschap hebt verleend moet je het kantoor ook nog echt 'aan de praat krijgen' en dat is verreweg de lastigste klus."
 
330 intermediairs
"Toch ben ik niet ontevreden", zegt Janssen. "Wij zijn in mei van dit jaar begonnen met een actie om het intermediair uit te breiden en hebben nu contact met vijftig nieuwe tussenpersonen en een assuradeur die waarschijnlijk ook een aantal kantoren meeneemt." In totaal heeft de PC Hooft Groep contact met een kleine 330 intermediairbedrijven. Een aantal dat Janssen graag wil uitbreiden, omdat het bedrijf in de regio's Amsterdam en Rotterdam weliswaar veel klanten heeft, maar in de rest van het land nog behoorlijk wat witte plekken telt. "Nederland is groter dan de Randstad en wij hebben ook in de rest van het land ambitie om te groeien. Ons probleem is vooral dat wij voor het intermediair, ondanks een tiende plaats op de ranglijst van uitvaartverzekeraars, toch een vrij onbekende maatschappij zijn." Janssen denkt dat er nog een heel groot marktgebied op de Nederlandse uitvaartverzekeraars te wachten ligt. Uit onderzoek zou moeten blijken dat 70% van de Nederlanders hun uitvaart verzekerd hebben." Dat is echter absoluut niet waar", zegt hij. "Men heeft daar ook alle overlijdensrisicoverzekeringen bijgeteld. Ik schat dat het aandeel uitvaartverzekerden niet hoger ligt dan 50% en in veel gevallen zijn mensen ook nog onderverzekerd. Een uitvaart in de Randstad kost al gauw € 6.000 tot € 7.000. Sommige polisverkopers schermen trouwens met een bedrag van € 10.000, maar dat is onzin."
 
Afwijkende polissen
Volgens Janssen heeft PC Hooft een productenreeks die behoorlijk afwijkt van wat de concurrentie doet. "In de eerste plaats leveren wij als enige in Nederland een waardevast naturaproduct. Dit betekent een garantie dat wij altijd de uitvaart regelen. Wanneer dan ook, waar dan ook en tegen welke prijs dan ook in Nederland. Veel andere natura-uitvaartverzekeraars, indexeren elke vijf jaar. Dit betekent dat je, als je nu als 35-jarige een uitvaartverzekering koopt, je op je 85e tienmaal een prijsverhoging hebt gekregen. Verder zijn kinderen bij ons gratis meeverzekerd en stellen wij als een van de weinige uitvaartverzekeraars in Nederland geen gezondheidsvragen." "In onze basisverzekering zitten alle basiselementen die je voor een uitvaart nodig hebt", zegt Janssen. "Koffie en andere extra's ontbreken bij ons. De verzekerden kunnen dit zelf wel regelen en willen daar vaak ook hun eigen invulling aan geven. Als je wilt kun je je, ook bij ons, voor een aantal extra's verzekeren. Een sommenverzekering hebben wij tot nu toe niet. Deze polis zal er ooit wel komen, maar niet op korte termijn."
 
Combi-natura-uitvaart
De naturaverzekering van PC Hooft is er in twee varianten: de normale premieversie en de koopsomversie. "Omdat de koopsom nu niet meer van de belasting kan worden afgetrokken, hebben wij per 1 september een nieuwe polis op de markt gebracht: een premieverzekering met een aanbetaling onder de naam combi-natura-uitvaartverzekering. De constructie is als volgt: als iemand € 500 aanbetaalt, krijgt hij tijdens de resterende looptijd 25% korting op de premie en als hij € 1.000 aanbetaalt 40%. Het aardige is dat een dergelijke verzekering veel minder snel wordt geroyeerd. Als je een aanbetaling hebt gedaan, is de drempel hiervoor namelijk aanzienlijk hoger."
 
Jongerenpolis
Een ander 'uniek' PC Hooft-product is een polis voor jongeren vanaf 18 jaar, zegt Jansen. "Zij zijn niet meer via de ouders verzekerd en zullen zelf niet aan een uitvaartpolis denken, omdat ze daar absoluut niet aan toe zijn. Daarom hebben wij voor deze groep een uitvaartpolis via een eenmalige koopsom van _ 150. Voor dit bedrag is iemand tien jaar lang verzekerd voor zijn uitvaart. Dat geeft vader en moeder rust en als de achttienjarige tien jaar verder is en zelf min of meer gesetteld, kan hij zijn eigen uitvaartverzekering betalen. Het grote voordeel voor ons en voor het intermediair is dat je op deze manier makkelijk klanten aan je kunt binden. Een 28-jarige heeft zijn eigen leven opgebouwd en is vaak al toe aan een volwaardig verzekeringspakket en een hypotheek."
 
Internet
Ook de PC Hooft Groep heeft zich twee jaar geleden aan online verkoop gewaagd. Hoewel de productie in die jaren is toegenomen van één naar dertig tot veertig polissen per maand, zal het als distributiekanaal nooit kunnen concurreren met het intermediair, verwacht Janssen. "Voor een bedrijf als het onze blijft verkoop via het intermediair de beste oplossing." Al blijft het volgens hem uitkijken "met al die rare snuiters die zich de laatste jaren in deze branche hebben genesteld." Maar ook bij die grote intermediaire adviesfabrieken heeft hij zijn twijfels. "Eerlijk gezegd heb ik veel liever een tussenpersoon die vijf of zes verzekeringen per maand levert, dan zo'n advieskolos die er met duizend tegelijk komt aanzetten."
 
De in Duitsland geboren Wolf Janssen kwam in 1975 op 22-jarige leeftijd naar Nederland. "Ik ben inmiddels volledig ingeburgerd en heb ook alleen een Nederlands paspoort." Hij werkte in de jaren tachtig als productmanager en hoofd marketing bij RVS en werd in 1990 hoofd marketing van Nationale-Nederlanden. Eind dat jaar vertrok hij naar PTT Post. Bij de oprichting van Postkantoren BV werd hij daar directeur accountmanagement. Sinds 2004 is hij bezig met de uitbouw van de distributie van uitvaartbedrijf PC Hooft Groep.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.