nieuws

Op nummer één

Archief

"Er is twijfel ontstaan aan de ethische en morele opvattingen en gedragingen van bankiers", concludeerde voormalig ING-topman Cees Maas in april als voorzitter van de Adviescommissie Toekomst Banken. Het belang van de klant moet voorop gaan staan, klonk de clichématige conclusie. In Wognum keken ze goed naar de lippen van Maas. De klant moet voortaan op nummer één staan, papegaaiden de mannen van Dirk Scheringa.

 

DSB, de bank die vrijwel alleen maar "uitermate tevreden klanten" had. Hooguit een enkeling zeurde anoniem, droeg de bedrijfsleiding maandenlang uit; met als boegbeeld woordvoerder Klaas Wilting, de Al-Sahhaf van de lage landen. En plots waren daar, tussen het verjagen van de hackers door, de excuses. Alleen het bloemetje van Caroline Tensen ontbrak; anders waren ze misschien wel oprecht overgekomen. Pieter Lakeman nam er geen genoegen mee en zei "de etterbuil" voor de rechtbank te gaan uitdrukken. Of er nog iets bruikbaars uitkomt?

 

Maar hoeveel geloofwaardiger dan Klaas Al-Sahhaf klonk Rob Groenemeijer eigenlijk tijdens het Fidin-congres? Volgens hem heeft de wetgever in het verleden belet dat een intermediair voor zijn advies werd betaald door de klant zelf. Pardon?! Het waren toch de verzekeraars en tussenpersonen die hard knokten om die wetgever tot dat verbod te bewegen? En werd dat gevecht geleverd in het belang van de klant?

 

Ja, ja, de klant voorop. Onder die noemer kreeg Aegons directievoorzitter Marco Keim op hetzelfde Fidin-congres een kwestie voorgelegd. "Waarom verlaagt u de overlijdensrisicopremie voor uw huidige polishouders niet?" Keim erkende ruiterlijk dat "het vanuit de optiek van een klant wel zo juist zou zijn".

 

De vraagstellende tussenpersoon kondigde aan zélf vast tot het oversluiten van de verzekeringen tegen actuele en dus lagere premies over te gaan. Daarvoor gaat hij de polishouders wel een nota sturen. Ik hoop dat hij dit tegen de achtergrond van eerdere provisievergoedingen en de al langer dan vandaag geldende zorgplicht kan verantwoorden.

 

Die zorgplicht is ook een heikel haakje aan de rap aan populariteit winnende serviceabonnementen. Die maandelijkse bijdragen zijn natuurlijk bedoeld om de klant perfecte diensten te kunnen (blijven) verlenen. Ik hoop dat deze kantoren zich realiseren dat klanten die diensten dan ook eísen van hun tussenpersoon. Dus niet alleen checken of de overlijdensrisicopremie lager kan, maar het complete verzekeringspakket jaarlijks doorlichten wordt de norm. Als rechters dit nú nog niet onder zorgplicht scharen, dan zullen zij dat voor abonnees op een financiële dienstenservice stráks in elk geval wel doen.

 

Henri Drost

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.