nieuws

NorthWest zet aanval in op grote uitvaartverzekeraars

Archief

Duo Snels-Veenhuizen mikt op labelproducten

 

NorthWest, tot vorig jaar een zieltogende uitvaartverzekeraar met 340 verzekerden, wil komend jaar met een nieuw concept de positie van marktleiders als Dela, Monuta, Ardanta en Yarden aanvallen. Vooral Yarden moet zich zorgen maken.

 

De maatschappij NorthWest werd een jaar geleden overgenomen door Geert Kerpel, Roland Veenhuizen en Maarten Snels. Laatstgenoemd duo, in de jaren negentig de gezichten achter verkooporganisatie Noorderkroon, is sinds 2003 vanuit Almere actief met CFP Group. Dit bemiddelingsbedrijf opereert onder labels als Helica, Hoogmalen, Vivenda, Nederhoek en Verenigde Financieel Adviseurs. De uitvaartpolis is een voornaam product in het assortiment.

 

"NorthWest is volledig los van de bemiddelingsactiviteiten neergezet", zegt Veenhuizen, die de leiding heeft over de maatschappij, terwijl Snels verantwoordelijk is voor de bemiddelingsactiviteiten. "We hebben inmiddels twintig aanstellingen, waarvan drie uit de eigen bemiddelingsgroep: Helica, Hoogmalen en Sentif."

 

Yarden

De eigen bemiddelingsactiviteiten leveren jaarlijks enkele tienduizenden nieuw gesloten uitvaartverzekeringen op. CFP Group heeft in totaal 200.000 polissen in portefeuille. "Iets meer dan de helft daarvan betreft uitvaartverzekeringen; sinds een jaar of anderhalf focussen wij op uitvaart", zegt Snels.

 

CFP Group levert onder meer een zeer substantiële bijdrage aan de productie van Yarden. Volgens Veenhuizen is het echter niet de bedoeling dat de omzet nu volledig naar NorthWest wordt gedirigeerd. "Er blijven meer maatschappijen op het schap liggen. Beide bedrijven opereren ook volledig los van elkaar." Wel zal volgens Snels een significant deel van de productie naar NorthWest gaan. "Daarbij moet je denken aan enkele tientallen procenten."

 

"We gaan trouwens de bestaande portefeuille niet oversluiten naar NorthWest. Daar zijn we wat ouderwets in. Tegenwoordig wordt dat vaker gedaan als er een goedkoper alternatief voorhanden is, maar dat is bij ons absoluut niet aan de orde."

 

Labels

"In de markt van bemiddelaars bestaat al lange tijd behoefte aan een verzekeraar die nauwe aansluiting vindt bij het intermediair." Volgens NorthWest is de toekomst van de tussenpersoon mede afhankelijk van de herkenbaarheid van zijn merk bij de klanten. "Daar hoort een verzekeraar bij die zich op de achtergrond opstelt, zich concentreert op zijn kerntaak van verzekeren en het intermediair ondersteunt in het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van zijn administratieve processen."

 

NorthWest concentreert zich daarom op een rol als ‘labelpartner’. "Voor grotere intermediairs zijn labelproducten al langer gemeengoed. Voor de middelgrote en kleinere intermediairs komen labelproducten hiermee ook binnen handbereik. Wij hebben veel geïnvesteerd in onze automatiseringssystemen om labelproducten tegen lage kosten en een scherpe premie voor een brede groep intermediairs beschikbaar te maken."

 

Provisie

De provisie is door de adviseur naar eigen wens in te stellen. "De mogelijkheden omvatten alle combinaties tussen afsluit- en doorlopende provisie en ook een op polisniveau instelbare provisie-inbouwmogelijkheid. Dit biedt ook de ruimte voor een nettotarief voor de bemiddelaar die werkt op basis van fee-advisering."

 

Komend jaar wil NorthWest eigen adviessoftware gaan aanbieden aan de aangesloten kantoren.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.