nieuws

Meer kantoren werken aan invoering maandbijdrage

Archief

Navolging

Ook Van Wiggen & De Groot (Houten) wil deze maand starten met het geleidelijk invoeren van een maandbijdrage. "We gaan eerst aftasten hoe onze relaties erop reageren", zegt directielid Hans de Groot. De circa 3.500 relaties zullen persoonlijk worden bezocht om het principe uit te leggen. "Ik denk dat dat beter werkt dan het sturen van een mailing." Welk bedrag zal gaan worden gerekend, is nog niet duidelijk. "Een bedrag van € 12,50 per maand lijkt me redelijk", aldus De Groot.
 
HB & Partners uit Nieuwegein speelt met het idee, maar heeft nog geen beslissing genomen. "We overwegen wel om op zo'n model over te stappen, maar beraden ons op de vorm ervan", zegt directielid Aart den Bol. "We proberen het met de klant bespreekbaar te maken. Bij klantcontact wordt gemeld dat we van plan zijn om een abonnement in te voeren, zodat we inzicht krijgen in de mening van onze klanten." HB & Partners telt zo'n 8.000 particuliere relaties. "Maar dat is rijp en groen door elkaar, daar zitten dus ook eenposters bij." Een bedrag van € 12,50 per maand vindt Den Bol voldoende: "Dan zou je bij ons per maand op een ton aan extra inkomsten komen, naast de reguliere omzet. Dat schiet dan aardig op." HB (24 medewerkers) is goed voor circa € 1,4 mln provisie op jaarbasis.
 
Niet rendabel
Boelaars & Lambert (Rotterdam) gaat vooralsnog geen abonnementensysteem invoeren. "We hebben dat wel onderzocht, maar het is eenvoudigweg niet rendabel", zegt directeur Peter Monjé. "MultiSafe heeft er ook moeite mee en ik vraag me sterk af of je het met € 12,50 per maand redt."
 
"Wij zijn een schademakelaar en enkele jaren terug was het idee om meer in Leven te gaan doen. We hebben toen een portefeuille gekocht, maar daar besteden we te weinig aandacht aan. We hebben er te weinig mankracht voor", zegt directeur Peter Monjé. De levenportefeuille omvat zo'n 10.000 relaties en levert jaarlijks € 80.000 doorlopende provisie op. "Er is interesse getoond in die portefeuille, dus die gaan we mogelijk verkopen." De particuliere schadeportefeuille blijft Boelaars & Lambert wel bedienen. "Die bevat grotendeels pakketverzekeringen van werknemers van bedrijven die klant zijn bij ons." Ook het onderhouden van dat bestand is bij het kantoor in het gedrang. "Particuliere verzekeringen zijn bij ons een ondergeschoven kindje. We hebben ook geen accountmanagers meer voor Schade particulier: dat is te duur."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.