nieuws

Kantoor in beeld Wie: Jos Kamp Assurantiën Waar: Heerhugowaard

Archief

Sinds: 1979 Medewerkers: Relaties: 2

100 Polissen: 10000 ‘Verzekeraars moeten eens kleur bekennen’ Hoewel Jos Kamp van het gelijknamige assurantiebedrijf in Heerhugowaard met dertig dienstjaren al een routinier is in het vak, was het zijn grootvader die de basis legde voor het bedrijf door in 1908 naast zijn timmermansbedrijf ook verzekeringen te gaan verkopen. "Toen ik het in 1979 van mijn vader overnam bestond het uit drie kaartenbakken, maar in de loop der jaren zijn we uitgegroeid tot een middelgroot kantoor met negen medewerkers", zegt hij Met welke verzekeraars doen jullie zaken? Noordhollandsche van 1816, Reaal, ASR, Amersfoortse, Delta-Lloyd, Aegon, Mondial, DAS, Arag, Avéro Achmea, Goudse, Klaverblad, London, Onderlinge ‘s-Gravenhage, Interpolis en Zwitserleven. Bij welke (stands-)organisaties zijn jullie aangesloten? NBVA. Op welke terreinen adviseren jullie? Eigenlijk op elk gebied: verzekeringen, hypotheken, financieringen, pensioenen en bankzaken. Welke rol speelt internet in jullie bedrijfsvoering? Wij maken al jaren gebruik van de extranetten van verschillende aanbieders waarbij wij onder andere de polissen op eigen label uitprinten en schades digitaal afwikkelen. Wat is jullie voornaamste marktgebied? Onze omzet komt uit onze eigen regio, binnen een straal van 20 km van ons kantoor. Op welke terrein heeft uw bedrijf de beste groeimogelijkheden? In deze onzekere tijden willen veel klanten een kantoor ‘om de hoek’ dat aandacht geeft en nog in alle opzichten bereikbaar is. Zo’n kantoor zijn wij. Wat is in uw ogen de grootste bedreiging voor het intermediair? De nog steeds terugkerende zogenaamde ‘deskundigen’ en directeuren van banken en verzekeraars die beweren dat de klant geen advies meer nodig heeft met initiatieven als All-secure en Ditzo als gevolg. Ik ben er echter van overtuigd dat voor deze maatschappijen het nettoresultaat via het intermediair beter is dan via de internetkanalen. Verzekeraars moeten eens kleur bekennen. Wat is het leukste onderdeel van het werk? Het contact met de klant. Wij bezoeken de klanten zo veel mogelijk thuis om te kunnen beoordelen ‘wat voor vlees wij in de kuip hebben’. Hoe ziet uw kantoor er in 2015 uit, qua omvang en qua marktgebied? Ik verwacht dat het klantenbestand en het aantal polissen in 2015 met ongeveer 25% zal zijn gestegen. Moet het intermediair worden beloond door de verzekeraar of door de klant? Door de verzekeraar. De klant vraagt nooit naar onze verdiensten en zit niet te wachten op een aparte nota voor de dienstverlening. Welke maatschappij is naar uw idee de eerstvolgende die verdwijnt door een fusie of overname? Ik had al jaren voorspeld dat RVS zou verdwijnen. Van de zomer heb ik gelijk gekregen toen ING de labels RVS en Postbank heeft laten vallen. Welke niet meer bestaande maatschappij mist u? Winterthur, een maatschappij die alleen via het intermediair werkte en service hoog in het vaandel had staan. Voor welk beroep was u eigenlijk voorbestemd? Mijn vader had een aannemingsbedrijf en in zijn spaarzame vrije uren ‘deed hij in verzekeringen’. Ik had ook aspiraties in de bouw, maar omdat mijn drie oudere broers in dat bedrijf al hun brood verdienden, ben ik in verzekeringen begonnen. Wat is in uw ogen de opvallendste ontwikkeling in de branche tijdens de afgelopen dertig jaar? Dat aanbieders met hun producten steeds verder van de eindklant gaan staan, terwijl die schreeuwt om aandacht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.