nieuws

‘Goedkope’ autopolis niet per se beste keus

Archief

Prijstransparantie bij autoverzekeringen op internet is een schijntransparantie. Vergelijkingssites laten de opbouw van korting veelal buiten beschouwing en productwijzers zijn een wassen neus. Dat concluderen Fatou van den Hoff en Roel ter Brugge van onderzoeksbureau Yellowtail na online vergelijkingen in 2008 en 2009.

‘Goedkope’ autopolis niet per se beste keus

Een polis die als goedkoopste uit een vergelijking komt, kan op de wat langere termijn toch duurder uitpakken, omdat minder (snel) korting wordt opgebouwd. Zo biedt Onna-onna na zes jaar 80% no claimkorting en Allsecur pas na achttien jaar. Bij Ditzo zit je na twintig jaar pas op 55%. "Als je autoverzekeringen goed wilt vergelijken, dan ben je als consument dus nog steeds min of meer gedwongen de polisvoorwaarden te lezen."
"Ook de eind 2008 door het Verbond van Verzekeraars geïntroduceerde Productwijzers bieden geen soelaas", stellen de onderzoekers. Ze hebben onlangs geconstateerd dat Lancyr, iZio, FBTO en Centraal Beheer deze Productwijzers zonder aanpassing op hun website hebben geplaatst, inclusief het logo van het Verbond. Ohra, Allsecur en Ditzo hadden de tekst slechts minimaal aangepast aan hun product en bij Inshared, Queens, Zij Rijdt beter en Onna-onna vonden ze helemaal geen Productwijzer op de site.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.