nieuws

Fraude buitenlandse sloopauto’s niet moeilijk te detecteren

Archief

Onaanvaardbaar hoog

Verzekeraars denken dat er pas een eind kan komen aan dit soort fraude als ze inzicht krijgen in bijvoorbeeld de hoogte van de betaalde bpm of het Q-nummer, waaruit valt af te lezen of een auto bij import al schade heeft. Dit zijn gegevens die bij de RDW zijn opgeslagen, maar die (nog) niet toegankelijk zijn. Dat bleek uit een reactie van het Verbond, dat ook nog meldde dat de premies voor autoverzekeringen onaanvaardbaar hoog zouden worden als verzekeraars elke melding van diefstal of schade actief zouden gaan controleren.
 
Vraagtekens
Morrenhof plaatst daar vraagtekens bij. "Er zijn nog legio andere manieren om te kijken of er een verhoogd risico bestaat als het gaat om een importauto met schade. Eén fraude-indicator is bijvoorbeeld als er vrij snel na het ingaan van de verzekering een schade wordt gemeld. Maar ook is er vaak wel het een en ander bekend over het schadeverleden van de persoon."
 
Om mogelijke fraudeurs niet op ideeën te brengen wil Morrenhof niet al te zeer uitwijden over de toegepaste fraude-indicatoren. "Maar detectiesoftware zoals van Friss, die veel verzekeraars in gebruik hebben, kan verschillende soorten risico's eenvoudig herkennen. Er wordt gebruik gemaakt van een groot aantal kennisregels en modellen en data uit meerdere externe bronnen, waaronder de RDW. Bovendien worden de fraude-indicatoren voortdurend aangescherpt op basis van onderzoeken en bevindingen van klanten."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.