nieuws

Fiasco?

Archief

Het is een herfstige donderdag in oktober. Zonnig, winderig en kleurig. Een prachtige dag om champagne te drinken! Uitgever Kluwer, de redactieleden van ‘Het nieuwsblad voor de verzekeringsbranche’ en ik hebben wat te vieren. AM-hoofdredacteur Henri Drost speecht. "Op de bundel Vuijsters in Verzekeringsland", proost hij. Hij houdt de glanzende columnbundel omhoog en overhandigt mij een enorme bos bloemen. "Van harte gefeliciteerd!", klinkt het van alle kanten. We heffen het glas.

 

Wie op dat zelfde moment zeker níet aan de champagne zit, is Dirk Scheringa. Vanaf de plek van ons feestje volgen we het nieuws op de voet. De uitspraak die over het lot van ‘zijn’ DSB-bank moest beslissen, wordt die donderdag weliswaar uitgesteld, maar echt hoopvol ziet het er voor de koopsomcoryfee niet uit. Uiteraard is de rechtszaak hét onderwerp van gesprek, die donderdagochtend op het hoofdkantoor van Kluwer.

 

Ook de naam van marktconcurrent Afab duikt regelmatig op. Het Amersfoortse bedrijf van Maasbert Schouten heeft namelijk onlangs het lumineuze idee opgevat een aantal domeinnamen ‘uit voorzorg’ te reserveren. "Om die reden heeft het bedrijf donderdag 8 oktober de sitenamen afabclaim.nl, afabramp.nl en afableed.nl vastgelegd", lees ik op AMweb. Niet heel slim, lijkt mij.

 

Ten eerste zijn er ongeveer honderdduizend andere webadressen te bedenken waaronder gedupeerden zich kunnen verenigen en ten tweede wéét je gewoon dat zoiets gaat uitlekken. In Nederland lekt namelijk álles uit. Sterker nog, wat níet lekt, is de moeite van het vermelden niet waard. De media lijken sterken sterker dan ooit. De bezoekers van AM Web reageren massaal op het Afab-bericht. "Ze zijn ‘woekerafab’ vergeten,’ schrijft iemand. "Dit is bijna een schuldbekentenis," meent een ander. Een lezer gaat zelfs zo ver dat hij meent Afab te moeten feliciteren. "U heeft bij deze uw kop op de guillotine gelegd, u hoeft alleen nog maar zelf aan het touwtje te trekken." Afijn, de branche is in beweging en veel mensen zijn bang, dat is duidelijk. Consumenten, maar ook bedrijven. En dat angst een slechte raadgever is blijkt eens te meer. Juist door de ‘voorzorgsmaatregelen’ staat Afab er nu gekleurd op.

 

"Het lijkt wel mode je tegenwoordig overal tegen in te dekken", merk ik op. Ik neem nog een slokje champagne. "Misschien moet ik óók zo’n preventie-disclaimer lanceren." De makers van AssurantieMagazine kijken me vragend aan. Lachend houd ik de nog naar de drukpers ruikende bundel omhoog. "Vuijsterscolumnfiasco.nl of zo."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.