nieuws

Consumentenbond hekelt ‘kwaliteitsvergoedingen’

Archief

Het totaalverbod op bonusprovisie wordt door de branche niet nageleefd, stelt de Consumentenbond. “Kwaliteitsvergoedingen, zoals gratis adviessoftware of het aanbieden van seminars, blijven mogelijk en zijn daarmee nog steeds een perverse stimulans voor tussenpersonen om een bepaald product te verkopen.”

Consumentenbond hekelt ‘kwaliteitsvergoedingen’

Volgens de bond is een kwaliteitsvergoeding voor een tussenpersoon erg lucratief: "Dat scheelt hem tijd en dus geld. Daarmee komt de objectiviteit van het advies van de tussenpersoon in een kwaad daglicht te staan. Dit beïnvloedt de concurrentie in de markt doordat aanbieders die hun kosten laag willen houden dit soort diensten niet kunnen aanbieden. Daarmee zijn die producten minder aantrekkelijk voor een tussenpersoon om te verkopen en dat is nadelig voor de klant." De bond vindt dat toezichthouder AFM vanwege de onduidelijke definitie van wat een kwaliteitsvergoeding is, nauwelijks kan beoordelen wat wel en niet is toegestaan.
Afgelopen week meldde de Consumentenbond op basis van een steekproef onder veertig adviseurs dat "een groot deel" nog niet het sinds 1 juli verplichte dienstverleningsdocument overhandigt aan klanten. Wie dat wel doet, vermeldt de provisie niet in euro's.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.