nieuws

Aov wordt oversluitmarkt

Archief

Verzekeraars soepeler met acceptatie

 

Direct writer Ohra probeert ondernemers te verleiden over te stappen naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering van de Arnhemse verzekeraar. "De actie is gericht op zelfstandigen", verklaart Ohra. Ook andere maatschappijen proberen met soepele acceptatie klanten bij de concurrent weg te kapen.

 

Volgens een woordvoerder blijkt uit eigen onderzoek van Ohra dat een ondernemer in negen van de tien gevallen goedkoper uit kan zijn voor zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. "Wij hopen natuurlijk marktaandeel te winnen met deze oversluitactie."

 

Ohra heeft geen speciale actievoorwaarden. "Iedereen die wil oversluiten, wordt behandeld alsof een nieuwe aov wordt gesloten", aldus de woordvoerder. Ohra claimt wel een scherpe premie te hanteren. De direct writer zegt nog geen aantallen overstappers te kunnen geven en ook niet bij welke verzekeraar ze vandaan komen. "Daarvoor loopt de actie (sinds 7 september, red.) nog te kort. Maar het is een succesvolle actie en er zit een stijgende lijn in."

 

Al twee jaar

Nationale-Nederlanden zegt desgevraagd al twee jaar het oversluiten te faciliteren. Een speciale oversluitactie is niet aan de orde. "Onze voorwaarden zijn minimaal gelijk en vaak beter, tegen een scherpe prijs. Wij zien in de markt dat het tot reactie leidt", aldus een woordvoerder.

 

NN neemt een portefeuille na beoordeling van het risico in zijn totaliteit al of niet over en past vanaf dat moment voor de gekozen dekkingen de voorwaarden toe. "Dat betekent dat ook bestaande beperkingen van kracht blijven. We vragen individueel geen nieuwe verklaringen, alleen een validiteitsverklaring dat de polishouder niet arbeidsongeschikt is geweest in de afgelopen drie maanden", aldus de woordvoerder.

 

Navolging

Generali maakt sinds begin dit jaar het overstappen mogelijk. "Wij zien dat het intermediair daar goed gebruik van maakt. Ons beleid krijgt navolging van anderen, zoals Ohra en Aegon", zegt marketingdirecteur Jaap Oudijk.

 

"Sinds begin dit jaar kunnen klanten zonder inlooprisico overstappen. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Vaak is dat inlooprisico bij andere partijen een probleem."

 

Oudijk ziet dat het intermediair de klant proactief benadert. "Vanuit

 

zijn zorgplicht moet hij periodiek zo’n polis tegen het licht houden.

 

Dat is het moment dat ze de klant kunnen laten zien dat hij ergens

 

anders wellicht tegen een beter tarief terecht kan. Daarbij wordt de

 

route naar een andere aov-verzekeraar vaak beter begrepen door de klant omdat het intermediair dan echt kan aantonen pro-actief bezig te zijn en niet de vraag krijgt waarom er niet eerder sprake was van een kleinere tariefsaanpassing", aldus Oudijk.

 

Zie ook: ‘Reaal en Aegon focussen op aov’ op pag. 38.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.