nieuws

Aanbeveling ombudsman en akkoord met ‘DSB Ramp’

Archief

De Ombudsman Financiële Dienstverlening heeft, aangezet door “een groot aantal klachten en geschillen” DSB Bank een aanbeveling gedaan. DSB heeft daarna met de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken (‘DSB Ramp’) overeenstemming bereikt over de afhandeling van 2.500 klachten. Zowel DSB als de stichting, vertegenwoordigd door Jelle Hendrickx (van adviesbureau FC&S in Druten), zeggen zich te kunnen vinden in de aanbevelingen van de Ombudsman.

De Ombudsman zegt dat klachten "kort samengevat" op het volgende neerkomen: "Bij het afsluiten van (hypothecaire) leningen zijn verzekeringen verkocht waar niet om gevraagd is, die ongewenst en overbodig zijn, waarop uitkeringsclaims regelmatig worden afgewezen, die een (te) lange duur hebben en waar niet of nauwelijks van af te komen is; indien tussentijdse beëindiging al wordt toegestaan, dan valt de restitutiewaarde tegen."

Volgens de Ombudsman heeft de directie van DSB te kennen gegeven "aanzienlijke aantallen klachten van dezelfde soort" te hebben ontvangen, waarop hij heeft besloten de bank een aanbeveling te doen. Die houdt onder meer in dat de leencapaciteit opnieuw moet worden vastgesteld en dat kapitaalverzekeringen én betalingsbeschermingspolissen tegen koopsom worden beëindigd en omgezet in bankspaarrekeningen. Klagers mogen een financieel adviseur naar het voorstel laten kijken, waarvoor DSB € 275 zal vergoeden. Bij akkoord moeten klagers afzien van verdere claims wegens zorgplichtverzuim.

Bij Nova stelde DSB-topman Dirk Scheringa dat de regeling zijn bank zo'n € 26 mln zal kosten.

 

Zie ook: DSB wacht nog woekerpolisclaim

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.