nieuws

Weurding: ‘Terug naar de basis’

Archief

Richard Weurding, directeur van het Verbond van Verzekeraars, vindt dat verzekeraars met de introductie van beleggingsverzekeringen zelf het vertrouwen van de klant op het spel hebben gezet. "We moeten ons bezinnen op onze kernwaarden."

 

De Verbondsdirecteur ging op het congres ‘Eye on insurance’ in op het gedaalde vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen. "Er is alle aanleiding om onze verantwoordelijkheid opnieuw te bekijken. Met de introductie van de beleggingsverzekeringen heeft de verzekeringsindustrie zich bijvoorbeeld kwetsbaar gemaakt: door belangrijke risico’s níet over te nemen van de klant en daar ook nog eens onvoldoende duidelijk over te zijn."

 

  &nbspDe branche werkt hard aan het herwinnen van het consumentenvertrouwen, aldus Weurding. "Overigens past een nuancering als we het hebben over de beeldvorming in de kredietcrisis en de rol van verzekeraars. Die blijken tot nu toe redelijk overeind te blijven." Onderdeel van de maatregelen om het vertrouwen terug te winnen, is een klanttevredenheidsonderzoek, waarvoor nu een proef draait. "De uitkomsten hiervan moeten verzekeraars prikkelen hun klantfocues te versterken."

 

  &nbspWeurding liet een voorbeeld zien van waar verzekeren om draait: het herbouwen van een afgebrand huis. "Daar gaat het ons om: back to basics. Met andere woorden: bezinnen op onze kernwaarden. Kritisch zijn op te complexe producten en producten waar het risico deels bij de klant blijft. Zekerheid bieden, daar gaat het om. Het zou de moeite waard zijn onze innovatiekracht meer te richten op eenvoud en transparantie dan op complexiteit."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.