nieuws

Opgestaan is plaatsje vergaan

Archief

Wat u hier ziet, is geen spookhuis, maar het onderkomen van een feestvierend bedrijf. Centraal Beheer bestond op 14 januari exact honderd jaar en heeft het hoofdkantoor daarom vorige week elke avond in de huiskleur groen laten verlichten. Hoewel de aangepaste belichting eerder Hulk-achtige associaties oproept, werd er in Apeldoorn toch echt feest gevierd, verzekert woordvoerder Bertwin Tiemersma. "Maar wel ingetogen, want de situatie op de financiële markten is er niet naar om uitbundig te gaan vieren." Op de jubileumdag zelf was er een bijeenkomst voor de medewerkers, waarbij een ijsbaan was opgesteld op de parkeerplaats. "Daarmee verwezen we naar de eerste Elfstedentocht, die honderd jaar geleden is verreden." Acties met betrekking tot het honderdjarig bestaan worden onder meer gehouden rond maatschappelijk verantwoord ondernemen ("we onderstrepen onze groenheid") en op Koninginnedag, als de koningin Apeldoorn bezoekt.

 

Op YouTube is in de eerste week van dit jaar een filmpje verschenen waarin de kachel wordt aangemaakt met Centraal Beheer. Het 22 seconden durende animatiefilmpje eindigt in een promotie voor Verzekeruzelf.nl.

 

De website Verzekeruzelf.nl bestaat sinds eind 2002 en is in het leven geroepen door volmachtbedrijf Intrasurance (Vught). Begin 2008 verscheen er al een parodie naar aanleiding van de start van Ditzo, het interbedrijf van Fortis ASR. "Wij doen Dit zo al meer dan 5 jaar", was de slagzin aan het eind van dat filmpje.

 

Na de berichtgeving op onze website (www.amweb.nl) over het nieuwe filmpje over Centraal Beheer schoot de teller op YouTube omhoog.

 

Twee van de gasten op de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van de NBVA waren de uitvaartverzekeraars Cors Hage (Monuta) en Edzo Doeve (Dela). Hun aanwezigheid maakte kennelijk indruk op de gastheren van de NBVA. Althans, in hun woordgebruik speelde plots het thema ‘dood’ een freudiaans grote rol. Zo meldde NBVA-voorzitter Rob Groenemeijer in zijn nieuwjaarstoespraak nogal abrupt: "Professor Leo Stevens vermoordde vlak voor de kerst mooi¼" Gelach in de zaal maakte hem ervan bewust dat de originele tekst "verwoordde" bevatte. Bij de afsluiting van de middag stapte NBVA-secretaris Wilbert Schellens monter het podium op om de zaal het volgende te melden: "Ik kom hiermee aan m’n einde."

 

Het gebruik van de aanduiding AFM in de naam van een bedrijf is in de ogen van de toezichthouder een halsmisdaad. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met tussenpersonen die de afkorting van de toezichthouder bijvoorbeeld als initialen hebben?

 

Dat is bijvoorbeeld het geval met Adrianus Franciscus Maria Vervaart, die in Zoetermeer een assurantiekantoor heeft dat toch echt A.F.M. Vervaart heet. "Zolang niet de suggestie wordt gewekt dat een bedrijf speciale banden heeft met de AFM is er niets aan de hand", zegt een woordvoerder van de toezichthouder. "Wij komen alleen in het geweer als er sprake is van misleiding en dat is natuurlijk niet het geval als die mijnheer gewoon zo heet."

 

Bij Vervaart, volgens de ondernemer "een standaardkantoor met hoofdzakelijk schadeverzekeringen en 96% particulieren" heeft nog nooit iemand de link gelegd met de toezichthouder. "Jullie zijn de eersten."

 

Als de Elfstedentocht dit jaar wordt gereden, kunnen leden van de ‘Vereniging Friesche Elf Steden’ een vakantie met een annuleringsverzekering van de Europeesche gratis annuleren of afbreken. Wanneer deze schaatsers hun vakantie al geboekt hebben of als ze al op vakantie zijn, vergoedt de verzekering de annuleringskosten.

 

Hebben zij bovendien een reisverzekering bij de Europeesche dan worden ook de eventuele (extra) repatriëringkosten, na overleg met de Europeesche Hulplijn, vergoed. Deze gratis extra verzekering is geldig tot 1 maart 2009.

 

Ook supporters van de Elfstedentocht kunnen voor de gebruikelijke toeslag van 1% deze extra verzekering sluiten en hun aanwezigheid bij de Elfstedentocht verzekeren. Dit geldt ook voor verzekerden die eerder een annuleringsverzekering hebben gesloten.

 

Nu DSB zijn jarenlange stek op pag. 2 van het Veronica Magazine heeft verlaten, heeft concurrent Afab bijna direct toegeslagen. Onder de recente profilering ‘De nummer 1 in lenen en hypotheken’ en met een nieuwe uitstraling prijkt Afab al enkele weken op de ‘binnenkant’.

 

Het is al sinds de Kerst opgevallen, dat Afab zich in advertenties manifesteert als marktleider in lenen en hypotheken. Op grond van de diverse intermediairformules die het Amersfoortse concern kent, stelt Afab nu: "Meer dan 4.000 aangesloten advieskantoren, dus altijd één bij u in de buurt".

 

Verder zijn de v-woorden niet van de lucht. Want de producten zijn volgens eigen zeggen niet alleen "verantwoord", het quasi-keurmerk rechtsonderaan bevat de woorden "voordelig", "veilig" en "vertrouwd". Dat zijn zeer populaire woorden in de wereld van het consumptief krediet, want in een advertentie van Becam (DSB) in dezelfde editie van het Veronica Magazine luidt het opschrift: "Bij ons leent u voordelig en veilig!"

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.