nieuws

Nieuw concept moet Yarden landelijke dekking brengen

Archief

Uitvaartverzekeraar en -verzorger Yarden zoekt zijn toekomst vooral in het intermediairkanaal, zo blijkt uit de woorden van directievoorzitter Peter van Wageningen. "Sinds 2006 is dat kanaal met raketsnelheid gegroeid. Toen hadden wij 250 tussenpersonen, nu zijn er tweeduizend voor ons actief."

 

Dat het nieuwe intermediairbeleid succesvol is, blijkt wel uit het feit dat het verzekerd kapitaal van de verzekeringstak in het afgelopen jaar circa 50% is gegroeid van _ 400 naar _ 605 mln en dat deze toename voor 75% te danken is aan de verkoop via het intermediair. "Wij hadden te weinig distributiepunten en daarom hebben we de afgelopen tijd aansluiting gezocht bij organisaties als DIN, Afab en DAK", zegt Van Wageningen. Daarnaast heeft Yarden, de grootste uitvaartverzekeraar die niet in het bezit is van een bredere WTV-vergunning voor levensverzekeringen, fors geïnvesteerd in het accountmanagement. Er zijn in acht verschillende gebieden accountmanagers aangesteld die tussenpersonen moeten begeleiden. "Op deze manier willen wij tevens de geografische gaten in onze organisatie opvullen", zegt Van Wageningen. "Met name in de Randstad en beneden de grote rivieren hebben wij nog witte vlekken in het netwerk. En we hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat wij een landelijke speler willen zijn."

 

Unieke service

"Wij hebben mede daarom onlangs geïnvesteerd in een goed accountmanagementconcept waarmee wij een veel grotere groep tussenpersonen kunnen bedienen", zegt Serge Evers, die als manager commerciële zaken leiding geeft aan de verkooporganisatie. "Dit concept behelst onder meer een businessdesk waar adviseurs hun vragen kunnen stellen en een portaal voor het intermediair, dat we nu gaan bouwen. Daarmee kunnen tussenpersonen onder meer mutaties doorgeven, zich inschrijven voor marketingacties en hun polis inzien, maar je vindt er ook een speciaal softwarepakket voor het intermediair met allerlei hulpmiddelen."

 

  &nbspDe tussenpersonen van Yarden kunnen voor bepaalde inhoudelijke gesprekken ook een beroep doen op de zogenaamde uitvaartconsulenten, een groep van 250 door het land verspreide vrijwilligers die lid zijn van de vereniging Yarden. "Bij mijn weten bieden wij hiermee een unieke service. Ik ken geen andere verzekeraar die zo’n netwerk heeft", zegt Van Wageningen.

 

Aanjager

Bij Yarden blijkt vooral de natura-sommenverzekering de aanjager van de groei te zijn. Sinds de introductie van deze polis in de zomer van 2006 is het verzekerd kapitaal namelijk verviervoudigd, aldus Van Wageningen. "De polis onderscheidt zich van concurrerende producten door een gratis kinderdekking en een simpeler systeem rond de gezondheidsdekking", zegt hij. "Als een kandidaat-verzekerde niet in behandeling is bij een specialist, kan ons intermediair hem bijvoorbeeld onmiddellijk voorlopige dekking geven en hoeft hij niet zo’n gigantische lijst vragen in te vullen", zegt Evers. "Alleen mensen die onder behandeling zijn wegens kanker of een hartprobleem zijn niet direct te verzekeren, maar voor die groep hebben we andere mogelijkheden. Bij deze verzekering staat het de klant overigens vrij om een eigen uitvaartverzorger te kiezen, maar als ze het ons laten doen, krijgen zij 10% extra bestedingsruimte", zegt Van Wageningen.

 

Screening

De groei van het intermediairkanaal betekent dat zo nu en dan ook het kaf met het koren meekomt. In een branche waar ook twijfelachtige verkooporganisaties opereren die per bus regio’s en wijken ‘afgrazen’ om aan de deur uitvaartpolissen te verkopen, levert dat een zeker risico op. "Wij kennen die verhalen uiteraard ook en gaan daarom niet over één nacht ijs bij het aantrekken van nieuwe tussenpersonen", zegt Evers. "Wij laten ze bijvoorbeeld standaard screenen door onderzoeksbureau Daelenbergh en daarbovenop komt nog eens onze eigen controle."

 

  &nbspSituaties waarbij assurantiekantoren niet over de juiste diploma’s blijken te beschikken, komen bij Yarden niet voor, stellen Van Wageningen en Evers. "Uiteraard ontroleren wij of iemand over de juiste papieren beschikt, maar we blijven dat jaarlijks doen."

 

CFP-groep

Voor het binnenhalen van een flink deel van de productie (naar verluidt 25 à 30% ) doet Yarden een beroep op de CFP-groep in Almere. Het management van dit bedrijf heeft zijn wortels in het vroegere Noorderkroon. Volgens sommigen in de branche is CFP een sterk op productie gerichte harde verkooporganisatie en zou Yarden een probleem kunnen krijgen omdat een deel van die productie weer weg zou kunnen vloeien via royementen. Volgens Van Wageningen en Evers is dit grote onzin. "CFP is inderdaad een organisatie die zich volledig in de verkoop van uitvaartverzekeringen heeft gespecialiseerd", zegt Evers. "Maar de kwaliteit van hun advies vinden wij heel goed, ze hebben hun klantencontact uitstekend gedocumenteerd, werken met veel protocollen en zijn ook nog eens heel transparant in wat ze doen."

 

Nieuwe doelgroepen

  &nbspYarden wil volgend jaar nieuwe doelgroepen gaan benaderen. De gemiddelde klant van Yarden is volgens onderzoek tussen de 25 en de 50, heeft kinderen, volgde een middelbare opleiding, verdient tussen modaal en bovenmodaal en is prijsbewust. "Wij zijn nu een nieuw marketingonderzoek aan het voorbereiden om te bekijken of wij sommige doelgroepen nog beter kunnen bedienen", zegt Evers. "Zo verwachten wij dat er met name in het segment vijftigplussers nog veel nieuwe kansen liggen voor ons intermediarkanaal."

 

zaken Serge Evers van Yarden vinden de kritiek op intermediairbedrijf CFP "onzin". "Hun advies is goed, ze werken met veel protocollen en ze zijn heel transparant."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.