nieuws

Marsh start vergelijkingssite voor zakelijke verzekeringen

Archief

Assurantiemakelaar Marsh opent een website waarop ondernemers zelf offertes kunnen aanvragen voor zakelijke verzekeringen. Met MarshDirect hoopt de makelaar een stevig marktaandeel te verkrijgen in het midden- en kleinbedrijf.

 

MarshDirect (motto: ‘Compare ’n Choose, Smart ’n Sure’) gaat van start met het aanbieden van verzekeringen voor industrie, detailhandel, horeca en zakelijke dienstverlening. Het is de bedoeling dat MarshDirect op termijn verzekeringsoplossingen gaat bieden voor alle 1.600 BIK-codes die de Kamer van Koophandel kent.

 

  &nbspVia MarshDirect kunnen ondernemers, net als particulieren via sites als Independer, zelf online offertes voor zakelijke verzekeringen met elkaar vergelijken en sluiten. Na het invullen van een vragenlijst genereert het systeem een wisselend aantal offertes van verschillende verzekeraars.

 

Verzekeraars

  &nbspMarshDirect werkt samen met zes maatschappijen: Allianz, Avéro Achmea, Delta Lloyd, Fortis Corporate Insurance, HDI Gerling en Reaal. "Dat aantal zou in 2009 kunnen worden uitgebreid", aldus directeur Fred Willemze. "Verzekeraars worden echter wel gescreend, voordat ze in het systeem mogen meedraaien. Er komt een kwaliteitsstempel van Marsh op te staan. Het aantal zal daardoor beperkt zijn. We doen zeker niet met iedereen zaken."

 

  &nbspIn het verzekeringspakket zitten (of komen) zakelijke polissen voor auto, brand (opstal, inventaris en brand), bedrijfsschade, elektronica, bedrijfsaansprakelijkheid, annuleren van evenementen, rechtsbijstand, glas en kasgeld. Op termijn moeten arbeidsongeschiktheid, ongevallen en particuliere verzekeringen volgen. "Echter, er zullen straks ook nicheproducten in komen, zoals bestuurdersaansprakelijkheid. Er zullen geregeld nieuwe producten bijkomen", zegt Willemze.

 

Horeca

Medio 2008 introduceerde Marsh reeds een vergelijkbaar initiatief voor uitsluitend horecaondernemers op de site Gastvrijverzekerd.nl. Willemze: "De horeca was het eerste segment waarvoor Marsh met een vergelijkingssite voor zakelijke verzekeringen kwam."

 

  &nbspGastvrijverzekerd.nl is vernieuwd. De website is nu gebaseerd op de MemoRisk-software; daarop gaat ook MarshDirect draaien. "Binnenkort wordt er binnen twee minuten een offerte afgegeven aan de klant, nadat deze een vragenformulier heeft ingevuld. Dat gaat per mail en onder voorbehoud van goedkeuring door de verzekeraar. Als de klant een keuze heeft gemaakt, krijgt de betreffende verzekeraar 24 uur de tijd om zijn goedkeuring te geven", licht Willemze toe.

 

Laag pitje

Vanaf 1 januari heeft Marsh zich georganiseerd rond klantgroepen. "Het stuk mkb/zzp/particulieren was enige tijd geleden bij ons op een laag pitje gezet", aldus Willemze. "Dat kwam omdat wij in de oude situatie niet de juiste systemen hadden en daardoor niet concurrerend genoeg waren om in die markt een rol van betekenis te spelen. Doordat we MemoRisk verder hebben kunnen ontwikkelen, kunnen we dit segment van de markt weer oppakken met het label MarshDirect.".

 

  &nbspHij legt uit wat het systeem achter de schermen doet: "Wij vragen aan een verzekeraar om voor een risico een startpremie te geven, zeg maar even 3 promille. Er zijn allerlei variabelen – er zitten uiteindelijk duizenden vragen achter het systeem – die daar invloed op uitoefenen. Als er bijvoorbeeld een rieten dak is, zegt de ene verzekeraar + 30% en de ander zegt + 80%, et cetera. Al die variabelen komen uiteindelijk tot een prijs. Elke offerte is maatwerk, vanwege de systematiek die erachter zit en die we in de toekomst door verzekeraars online willen laten aanpassen."

 

Vergoeding

Het vragenformulier is volgens Marsh zoveel mogelijk in Jip en Janneketaal geschreven. "De klant kan het dus heel gemakkelijk zelf invullen", zegt Willemze. Feitelijk heeft de tussenpersoon hierbij dus geen toegevoegde waarde meer en ontvangt hiervoor van Marsh dan ook geen vergoeding.

 

  &nbsp"Dat klopt. Maar veel ondernemers in de Nederlandse markt vinden het toch prettiger om te kiezen voor een vertrouwenspersoon die daarbij assisteert. Wij kunnen ook assisteren met onze Servicedesk."

 

MarshAssist

Naast het directe kanaal MarshDirect en toepassingen in samenwerking met derden (zoals met Koninklijke Horeca Nederland) wil Marsh via de website MarshAssist de systematiek ook gaan inzetten voor een interne serviceprovider en een geselecteerde groep tussenpersonen. "Die krijgen toegang via een code en vallen onder een maatwerkafspraak over de beloning. Dat betekent dat ze gewoon een reële commissie houden. Wij denken aan een regionaal gespreide groep van intermediairs, waarmee een ‘fit’ is."

 

  &nbspDe afhandeling van schadeclaims vindt vooralsnog op de traditionele manier plaats, maar zal op termijn ook naar het internet worden gebracht, zegt Willemze. Datzelfde geldt voor het doorvoeren van mutaties. "Die worden nu nog door de Servicedesk uitgevoerd, maar we willen een mutatieportal aan de site toevoegen."

 

Towergate

Marsh denkt met MarshDirect en MarshAssist een markt te kunnen bedienen van een kleine 800.000 bedrijven. "Het is nog te vroeg om aantallen te noemen, maar we verwachten er erg veel van", aldus Willemze. "Temeer omdat we in Nederland de eerste zijn die op deze manier de markt betreedt. Alleen Towergate in het Verenigd Koninkrijk biedt iets vergelijkbaars aan. En dat is inmiddels een heel grote partij geworden."

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.