nieuws

Grootste hypotheekketens claimen toename marktaandeel

Archief

In een hypotheekmarkt die 15% krimpt, claimt De Hypotheekshop tussen januari en september van vorig jaar een toename van het marktaandeel van een half procentpunt ten opzichte van het voorgaande jaar. De Hypotheker claimt zelfs een toename van anderhalf procentpunt.

 

De stijging van het marktaandeel van De Hypotheekshop komt doordat de totale hypotheekafzet is gedaald, terwijl die van de Hypotheekshop nagenoeg gelijk blijft. Het marktaandeel is in de eerste drie kwartalen van 2008 gestegen naar 4,4% (3,9%). "De hypotheekomzet van De Hypotheekshop is zelfs iets hoger dan de _ 4 mld van vorig jaar", zegt algemeen directeur Ron Bavelaar.

 

  &nbspDe kwaliteit van het advies geeft volgens Bavelaar de doorslag. "De gewone assurantietussenpersoon zal het steeds moeilijker krijgen. Hypotheken is echt een specialisatie en dan komt de klant toch bij de adviesketens terecht met op iedere vestiging een financieel planner. Het zou me dan ook niet verbazen als het marktaandeel van de andere ketens ook stijgt?"

 

Bekende merken

"Vorig jaar sloten we af met een marktaandeel van 8%", zegt Leslie Hogeveen, hoofd marketing van De Hypotheker. "De laatste maanden hebben we een marktaandeel van zelfs 10%. Over het hele jaar denk ik dat we daardoor op een marktaandeel van zo’n 9,5% uitkomen."

 

  &nbspVolgens Hogeveen is de toename te danken aan het feit dat mensen in de huidige marktomstandigheden meer naar bekende merken trekken. "In het onderzoek van Blauw Research naar ‘Hypotheekdistributie’ zijn dat ook de partijen waar mensen het meeste vertrouwen in hebben", weet Hogeveen.

 

  &nbspBij de levensverzekeringen ziet Bavelaar een aantal grote verschuivingen. "De spaarhypotheek is nog populairder dan vorig jaar, en daarmee niet alleen de spaarverzekering maar ook het banksparen gaat ten koste van de beleggingsverzekering en beleggingsrekening."

 

Beloningstransparantie

Dat De Hypotheekshop dit jaar volledig afstapt van de huidige provisiestructuur is in volledige overeenstemming met de franchisenemers, benadrukt Bavelaar. "De Hypotheekshop is een coöperatie in BV-vorm", legt Bavelaar uit. "Dan zou het idioot zijn om als centrale organisatie iets tegen de zin van de franchisenemers door te willen drijven. Daarom hadden we ook een transparantiecommissie opgericht van twaalf franchisenemers. Die is met een beloningsmodel gekomen dat met het bestuur van de vereniging besproken is en draagvlak heeft bij de raad van commissarissen. Daarna zijn we regionale bijeenkomsten gaan houden, hebben we een tarievenkaart en dienstenwijzer ontworpen en heeft elke adviseur een tweedaagse training gehad. Het zal dit jaar veel meer om het advies gaan draaien, dan om het product. Dat hebben we uit elkaar gehaald."

 

dan om het product."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.