nieuws

‘Gebrek aan diploma’s is gat in de wetgeving’

Archief

Het in Zoetermeer gevestigde onderzoeksbureau Daelenbergh is min of meer inspecteur De Cock van de assurantiewereld. Elke dag houdt Daelenbergh in opdracht van verzekeraars ongeveer vijf assurantiekantoren tegen het licht. "Gebrek aan diploma’s en de controle daarop is een van de grootste problemen en levert in feite een gat in de wetgeving op", zegt directeur Dennis Esajas.

 

"Te vaak horen wij dat adviseurs voor bijvoorbeeld vijftien uur iemand met een diploma inhuren omdat zij zelf niet over de juiste papieren beschikken. "Met name bij de harde verkoopkantoren die zich bezig houden met uitvaart zie je hierdoor nog wel eens problemen ontstaan", aldus Esajas.

 

  &nbspBij bedrijven als de inmiddels failliet verklaarde Zekergroep in Den Haag en Evers Assurantie Groep in Heerenveen resulteerde dit in zijn optiek tot een puinhoop. "Bij Evers werd er bijvoorbeeld zo veel met bedrijfsonderdelen geschoven om de doorloopprovisie eruit te halen dat niemand meer een overzicht had."

 

  &nbspDe Zekergroep had volgens hem nog een ander probleem. "Daar waren vrijwel geen mensen met diploma’s aanwezig, maar ze gingen wel met een bus de boer op om huis aan huis verzekeringen te verkopen."

 

Aan de bel

Esajas zegt de hoop te hebben gehad dat het met het huidige toezicht van de AFM afgelopen zou zijn met deze praktijken. "Wij hebben herhaaldelijk aan de bel getrokken en de toezichthouder gevraagd wat ze vinden van zo’n werkwijze, maar een inhoudelijke reactie hebben we nooit gekregen." Wel kreeg Daelenbergh een summier mailtje met de tekst: uw klacht is genoteerd.

 

  &nbspDe grote vraag is ook wat er gebeurt als zo’n diplomahouder, die voor vijftien uur is ingehuurd, plotseling uit dienst treedt, zegt Esajas. "Normaal moet de vergunning dan worden ingetrokken. Ik denk echter niet dat het bedrijf dat gebruik heeft gemaakt van zo’n diplomahouder diens vertrek zal melden. En ik vraag mij af of er iemand namens de AFM regelmatig controleert of deze adviseurs nog wel over gediplomeerde leiding beschikken. Ik vind dat je dit probleem wel mag betitelen als een gat in de wetgeving."

 

‘AFM is wollig’

  &nbspEsajas heeft inmiddels zijn twijfels over het functioneren van de AFM. "Ik vind het een wollige organisatie die alleen een daadkrachtige indruk maakt als er een dwangsom wordt uitgedeeld, maar dan nog kun je je afvragen of zo’n proces niet veel sneller kan worden afgehandeld als ze de situatie ter plekke zouden beoordelen", zegt Esajas. "Volgens mij is het een zeer bureaucratisch orgaan dat nu reeds hard aan reorganisatie toe is. Ik vind ook dat er bij de AFM te veel onder het begrip privacy valt. Daar heeft de branche niets aan. Die moeten gewoon weten of zij zaken kunnen doen met een bepaalde tussenpersoon of niet."

 

Bureau Dongelmans

  &nbspEsajas, die zijn carrière in 1981 begon als medewerker kredietinformatie bij het toenmalige Bureau Dongelmans, startte begin jaren negentig Bureau Daelenbergh. Het bureau is gespecialiseerd in het screenen van tussenpersonen, maar doet ook diepgaand onderzoek naar de juistheid van de gegevens van de opgegeven werkgevers bij hypotheekaanvragen. Zonder grondige controle kan de hypotheekverstrekker namelijk niet weten of de werkgeversverklaring echt is of gefingeerd.

 

  &nbspDaelenbergh houdt voor diverse maatschappijen nieuwe financieel adviseurs tegen het licht en beoordeelt voor Avéro Achmea, Legal & General, Conservatrix, Facultatieve, Financiële Service Desk, Klaverblad en Yarden bijna alle tussenpersonen. Het bureau ‘verwerkt’ vier à vijf adviseurs per dag.

 

Geen kind aan leugenaars

  &nbspDe screening vindt in alle openheid plaats. "Wij melden de adviseur het doel van het gesprek en stellen de nieuwe ondernemer vragen over bijvoorbeeld zijn plannen, zijn financiële situatie, en het vertrek bij zijn oude werkgever. Daarnaast checken wij het Deurwaardersregister, de gegevens van de Kamer van Koophandel en uiteraard ons eigen archief. Soms hebben we vóór het telefonisch contact al gebeld met de werkgever en weten we dat de starter daar nog gewoon aan het werk is. Als hij daarover blijkt te liegen, merk je aan de telefoon dat hij als het ware helemaal ineenschrompelt en heb je verder geen kind aan hem."

 

Greep uit de kas

Andere veel voorkomende ‘uitglijders’ bij de screening zijn: de ondernemer beschikt niet over een vergunning of de noodzakelijke diploma’s, hij is ooit failliet gegaan ("vaak herkenbaar aan het feit dat de echtgenote naar voren wordt geschoven"), of hij heeft bij zijn ex-werkgever een greep uit de kas gedaan.

 

  &nbspVan de financieel adviseurs die Daelenbergh moet beoordelen wordt 20% afgewezen. "Dat wil overigens niet zeggen dat ze later toch niet ergens actief zijn", zegt Esajas. "Verscheidene verzekeraars vinden dat zij de screening net zo goed kunnen uitvoeren als een gespecialiseerd bureau, maar zien vaak diverse belangrijke items over het hoofd. Het verbaast ons altijd wanneer een tussenpersoon die door ons is afgewezen vanwege malversaties of andere calamiteiten, enkele weken later trots op zijn website meldt dat hij is aangesteld door verzekeraar X die vond dat hij de screening het beste zelf kon uitvoeren."

 

Accountmanager

"Je ziet ook nog al eens door ons afgewezen tussenpersonen later als intermediair van een andere verzekeraar gewoon op de markt verschijnen, omdat deze verzekeraar simpelweg extra omzet wil binnenhalen."

 

  &nbspBij verscheidene verzekeraars spelen accountmanagers, volgens Esajas, daarbij een grote en niet altijd positeve rol omdat hun bonus gekoppeld is aan die omzet. Zij hebben er dus direct belang bij om een adviseur binnen te halen die voor een forse omzetstijging lijkt te kunnen zorgen.

 

Kaf onder het koren

"Bij het intermediair zit helaas nogal wat kaf onder het koren, hoewel het aantal ‘foute’ adviseurs niet echt is toegenomen, terwijl je dit in deze tijd misschien zou verwachten", zegt Esajas. "Ook in het begin van de jaren negentig kon zo’n 20% van het intermediair niet helemaal door de beugel."

 

  &nbspVerreweg het grootste probleem bij het intermediair is volgens hem dat ze de provisieomzet vaak veel belangrijker vinden dan de belangen van de cliënt en de kwaliteit van het advies. "Als tussenpersonen klanten kunnen plaatsen bij een duurdere maatschappij die wel veel meer provisie uitkeert, is de keus vaak snel gemaakt. Met andere woorden: omzet is ook hier belangrijker dan kwaliteit."

 

aan reorganisatie toe is."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.